Blomkålssoppa med avokado

Publicerat 2013-01-21 20:02:00 | i kategori Alla recept, Mat,

Jag blev inspirerad av Catharina idag som lagt ut ett recept på blomkålssoppa så det fick bli en blomkålssoppa till middag idag hos oss! Soppan blev god och jag serverade den med creme fraiche och bacon. Tyvärr tyckte jag det blev lite för salt med bacon till. Om man vill ha bacon räcker det nog med en buljongtärning, annars funkar det med två som jag skriver i receptet.
 
 
Blomkålssoppa 4 port
  • 550 g fryst blomkål
  • 2 schalottenlökar
  • 15 cm purjolök
  • 2 grönsaksbuljongtärningar, Kung Markatta
  • 9 dl vatten
  • 2,5 dl grädde
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 dl creme fraiche
  • 0,5 tsk sambal oelek
  • svartpeppar
  • 1 avokado i bitar
Skiva löken. Fräs både blomkål och lök i smör i en kastrull. Lägg i buljongtärningarna och vattnet. Koka upp och lägg i grädde, philadelphiaost, creme fraiche. Krydda med sambal oelek och svartpeppar. Gröp ur och skiva en avokado och lägg ner i soppan. Låt koka i 10-15 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer.
Servera med en klick creme fraiche och eventuellt med knaperstekt bacon. Och eventuellt ett mjukt bröd, till exempel en fralla.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: