Fisksoppa med nudlar och saffran

Publicerat 2013-01-27 15:36:00 | i kategori Alla recept, Fisk, Mat,

Igår gjorde jag en så god fisksoppa! Maken var sugen på fisk och soppa och jag var lite nyfiken på att laga mat med saffran så jag plockade fram lite ingredienser som jag hittade i skåpen och som jag tänkte kunde passa i en fisksoppa. Resultatet? Asbra!! ;-) 
 
Jag vet inte riktigt hur mycket saffran jag hade i soppan då jag har en burk med saffran som jag tog av, men gissningsvis ca 0,5 gram, alltså en påse. Men det där kan du smaka av själv.
 
 
Fisksoppa med nudlar och saffran 4 port
  • 1 stor schalottenlök
  • 1 dm purjolök
  • rapsolja
  • 2 tomater, urkärnade
  • 5 dl vatten
  • 1 ekologisk grönsaksbuljongtärning
  • 0,5 dl vitt matlagningsvin
  • 1,5 dl creme fraiche
  • 3 dl grädde
  • saffran, ca 0,5 gram
  • 400 g sejfilé, fryst block
  • 3 dl skalade räkor
  • 1 paket shiratakinudlar
Låt fisken halvtina. Hacka schalottenlöken. Skiva purjolöken. Fräs dem i rapsolja i en stor kastrull. Dela tomaterna mitt itu och kärna ur dom med en sked. Skiva och hacka dom och lägg i kastrullen. Häll på vattnet och lägg i buljongtärningen. Låt koka i 5-10 minuter. Mixa eventuellt soppan slätare med en mixerstav. Häll på matlagningsvin, creme fraiche och grädde. Häll i saffran. Låt koka ca 5 minuter igen. Under tiden soppan kokar skär du fisken i tärningar. Skölj shiratakinudlarna. Lägg i fisken och låt puttra ca 5 minuter så den blir genomkokt. Stek eventuellt nudlarna i rapsolja. Lägg i nudlarna i soppan och puttran några minuter igen. Lägg till sist i räkorna och låt sjuda en liten stund så de blir varma.  
 
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Gott med fisk och saffran. Nudlarna har jag tänkt köpa och provsmaka.

Svar: Köpte dom för länge sen, men nu hade de legat och dammat tillräckligt ;-)
Angelica

2013-01-27 @ 15:45:47
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

Åh detta låter så gott!!
Soppa vill jag ha imorgon!
Räksoppa kanske....

Svar: Älska soppa! :-)
Angelica

2013-01-28 @ 16:21:48
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: