Semlor på Angelicas vis

Publicerat 2013-01-30 18:22:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

 
Det har ju börjat bli semmeltider och jag kunde ju inte låta bli att hitta på en LCHF-variant på dessa. Har sett flera på Instagram äta LCHF-varianter. Som inspiration använde jag Marianns bok Baka med LCHF. Jag har nämligen aldrig bakat semlor så hade ingen aning om kryddor eller hur man gör mandelmassa. Men receptet har jag hittat på själv efter vad jag brukar gilla (och vad jag hade hemma).
 
Jag har aldig riktigt gillat semlor men har oftast ätit en per år bara för att. Men de här gillade jag! Jag har använt väldigt lite sötning, så där kanske ni vill öka på lite. Plus att jag nog skulle göra mer mandelmassa nästa gång, med lite mer grädde och kanske en droppe bittermandelessens. Jag gjorde 4 semlor av dessa, men skulle nog passa lika bra som 6 eller 8, då de är rätt mäktiga. 
 
 
LCHF-semlor 4 stora eller 8 små
  • 4 ägg
  • 1 msk bakery+ (eller annan motsvarande sötning, ev lite mer)
  • 50 g smör
  • 0,5 dl grädde
  • 0,5 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl mandelmjöl
  • 2 msk kokosnötsmjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk pofiber
  • 2 msk fiberhusk
  • 1,5 tsk kardemumma
Vispa ägg och sötning fluffigt. Smält smöret och rör ner det, grädden och yoghurten i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna för sig, och rör sedan ner det i äggsmeten. Låt sedan smeten stå och svälla 5-10 min. Blöt händerna med kallt vatten och forma runda bollar. Lägg på bakplåtspapper och grädda i ugn ca 25-20 minuter på 175 grader. Låt bullarna bli kalla.
 
Mandelmassa
  • 1,5 dl rivna mandlar
  • 0,5 tsk bakery+
  • ca 2 msk grädde
Riv mandel i mandelkvarn. (för att få mer mandelsmak än köpt mandelmjöl) Blanda mandeln med sötning och grädde och vispa med elvisp eller matberedare. Grädden kan ni hälla i försiktigt efter hur lös ni vill ha den.
 
Skär av toppen av bullarna. Gröp ur en liten grop. Sen kan ni antingen lägga en klick mandelmassa direkt i gropen eller först blanda mandelmassan med det ni gröpt ur. Jag blandade och upplevde då att det blev lite för fast för min smak, men då kan man hälla i lite extra grädde. Klicka ut eller spritsa vispad grädde på. Lägg på toppen. Sikta eventuellt över sukrin melis.
 
Nymalen mandel
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Jättefina semlor! Jag gjorde minisemlor, för även mina blev himla mäktiga.

Svar: Åh tack! Fast det gick bra att äta upp dessa ändå även om de var mäktiga. Gooda... ;-)
Angelica

2013-01-30 @ 19:57:31
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Pamela Dallas Ewing /prinsessan_nellie

Gräddas billarna i mittersta falsett lr..? Bakar nu =)

Svar: Ja, jag hade dom i mitten :-)
Angelica

2013-02-05 @ 20:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: