Smörgåstårta

Publicerat 2013-01-20 21:34:00 | i kategori Alla recept, Högtider, Mat,

Idag skulle vi till min mamma och fira min lillebror som fyllde 19 år idag. Hon skulle bjuda på smörgåstårta och då fick jag naturligtvis den snilleblixten att jag skulle göra en LCHF-smörgåstårta! :-)
Jag hittade en massa ingredienser i mina skåp och fick faktiskt ihop en hel tårta. Det finns kanske godare fyllning att ha i tårtan, men det här var vad som fanns hemma. Och nöjd blev jag med den, det var ändå min första gång! Och jag lärde mig några saker under tiden. Som att majonnäs och creme fraiche som rörts ihop blir som en rinnade sås i rumstemperatur. Och helt omöjligt att bre på. Men i kylen blir den fastare! Lärdom till nästa gång! ;-)
Nu åt vi min smörgåstårta redan samma dag, men gör den gärna en dag i förväg och dekorera den samma dag som du ska äta den, så saftar den till sig.
 
 
 
Smörgåstårta
Brödbotten:
  • 3 ägg
  • 75 g mjukt smör
  • 1,5 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 dl pofiber
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk kokosnötsmjöl
  • 2 msk fiberhusk
  • 0,5 tsk salt
Rör ihop ägg, smör, yoghurt och creme fraiche. Det går bra med elvisp. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan ner dem i äggblandningen. Låt stå och svälla en stund, 5-10 min. "Häll" ut smeten/degen på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Lägg över plastfolie och kavla ut degen till en rektangen, ungefär 25x35 cm. Grädda i ugnen på 175 grader i 20 minuter. Låt kallna. Skär sedan ut tre lika stora delar, rektanglar.
 
Fyllning 1:
  • 100 g gurka
  • 100 g bredbar leverpastej
  • 0,5 dl grädde
  • 0,5 dl creme fraiche
Riv gurkan grovt och krama ur vattnet. Blanda med leverpastej, grädde och creme fraiche.
 
Fyllning 2:
  • 1 burk tonfisk i vatten
  • 0,75 dl majonnäs
  • 0,5 dl grädde
  • 1 hackat kokt ägg
  • 1,5 msk hackad rödlök
Blanda ihop alla ingredienserna.
 
Röra att breda på tårtan:
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl majonnäs
Blanda ihop och låt stå kallt, annars blir den omöjlig att bre ut.
 
Lägg en av brödrektanglarna på ett fat eller skärbräda. Bred på fyllning 1. Lägg på nästa bröd och bred på fyllning 2. Lägg på sista brödet och bred ut röran med creme fraiche och majonnäs. Plasta in den med plastfolie och låt gärna stå till nästa dag. Dekorera tårtan valfritt. Jag valde räkor, gravad lax, kokt ägg och gurka.
 
(Var snäll och länka till mig om du använder receptet! :-) Bilderna vill jag att de stannar här.)
Postat av: Lana

wow, vilken mumsig och snygg tårta! Något som jag fortfarande inte gjort på lchf-sätt! Måste också fixa till en sån nån gång! :)
Ha en fin måndag!
Kram
//Lana

Svar: Tack Lana! Jag har funderat länge, men när jag väl gjorde det, blev det oplanerat :-)
Angelica

2013-01-21 @ 06:44:31
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Anonym

Mums!! Smörgåstårta är gott!!

Hade ni skoj på dansen igår? Hann inte se vilket barn du hade med dig... Rasmus testade Disco Kidz för nybörjare. Han hade sååå kul! Spännande nu, blir hans första aktivitet. :-)

Svar: Både stora och lilla. Fast jag blev tvungen att dansa med den här gången också. Om hon inte klarar det själv nästa gång får hon sluta igen tyvärr. Men det är ju inte jag som ska lära mig dansa... ;-) Så kul!! Klarade han av det själv?
Angelica

2013-01-21 @ 15:31:51
Postat av: ealina

Tack för receptet! Kan absolut funka på makens födelsedag! Ja!
Och för infon om kombon majjo+krämfräs! ;)


Svar: Det var en svår läxa.... ;-)
Angelica

2013-01-21 @ 16:23:23
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Anonym

Det går alldeles utmärkt att vispa upp creme fraiche så det blir som vispgrädde då håller det bättre, bra i smörgåstårtor

Svar: Tack för tipset!! :-)
Angelica

2013-01-23 @ 02:36:58
Postat av: Christina

Nej, Rasmus fick sällskap av sin dansanta mamma ha ha.. Men Ann sa till alla föräldrar att tanken är att de ska klara sig själv, men man får gärna vara med sitt barn i salen om det behövs bara man oxå dansar. :-)
Eftersom Rasmus är en försynt kille så tycker jag det är stort bara att han vågar delta. Han sa självmant att det var roligt och va inte plåster på mig!

2013-01-23 @ 21:12:01
Postat av: Christina

Vad dansar tjejerna förresten?

Svar: Discokids fortsättning, och street/disco fortsättning. E tycker det är roligt, men ska absolut ha mig med hela tiden. Förra terminen var vi inte med på slutet. Ska se om hon kan klara sig lite själv på söndag.
Angelica

2013-01-23 @ 21:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: