5 vanligaste misstagen kring LCHF

Publicerat 2013-06-28 20:52:47 | i kategori Fakta, Tips,

Det här har jag hämtat från Martinas suveräna blogg! Läs hela inlägget med mer utförligt kring påståendena.
 
De 5 vanligaste LCHF-misstagen:
  1. Att äta för mycket kolhydrater - det döljer sig kolhydrater i det mesta
  2. Att äta för mycket proteiner - faktiskt, för mycket protein är inte bra, det bryter ketos
  3. Att vara rädd för fett - livsnödvändigt, håller dig mätt
  4. Att äta för lite salt - också livsnödvändigt, salt hjälper mot mycket
  5. Att inte vara tillräckligt tålmodig - resultaten kommer, bara du fortsätter i rätt bana
Ibland är nr 5 mitt största problem. Men samtidigt.. jag har ätit LCHF i över tre år... då är man väl tålmodig... ;-)
 
 
Postat av: Åsa Sahlman

Ja tålamod kan vara bra att ha. Jag tycker du är riktigt duktig! Och visst har du väl märkt skillnad, på fler än ett sätt?! Fortsätt som du gjort hittills så ska du se att du når ditt mål!
Kram Åsa

Svar: Jo, jag märker flera skillnader :-) Kram till dig också :-)
Angelica

2013-06-28 @ 21:08:14
Postat av: Catharina

Sorry, men jag tycker inte hon Martina har hållbara åsikter. För det första så äter hon knappast 30-60 g protein/dag, det är bara att kolla på hennes mattallrikar som hon visar upp. 60 g är ungefär 1 stort frukostägg.

Sen håller jag med om att dra ner på protein, men inte öka på fettet utan grönsaker. Det är vad jag tror på! Det finns olika skolor om allt, det som är bra att vi är fria att välja att tro på vad vi vill! Tror du på Martinas åsikter/metod så kör på det! Jag kör på min! Jag känner mer att jag tänker äta en blandning av LCHF och Paleo! Lägga till mer grönt, köra gröna smoothies, minska fettet och proteinet, tänker äta alla grönsaker jag gillar, även frukt! Att köra ren LCHF som Martina förespråkar funkar uppenbarligen inte för mig!

Tålamod däremot, det behöver de flesta av oss!
Kram C

Svar: Som Nilla sa så innehåller ett ca 12 g protein. 100 g kött innehåller ungefär 20 % protein, så nog tror jag det kan stämma det Martina säger. Och sen behöver vi ju inte hålla med om allt, vi vet ju båda två att alla mår bra av olika saker. :-) Jag kör också gärna en blandning mellan LCHF och paleo, fast utan paleons myckna frukt och bär. Minska fettet verkar inte fungera för mig, då jag upplever mindre mättnad då. KRAM!
Angelica

2013-06-28 @ 23:57:09
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Nilla

Catharina, ett normalstort ägg väger ca 60 g, men det består ju inte av 100 % protein utan ca 20 % = 12,3 g protein. för att komma upp till 60 g protein behöver du äta nästan 5 ägg :-)

2013-06-29 @ 09:43:59
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Spännande det där med salt! (jag älskar salt)

Svar: Jag fyller på med extra salt ibland, men tar då flingsalt och inte vanligt bordssalt :-)
Angelica

2013-06-29 @ 10:06:12
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Himla

Svårt att ta tips från fig på allvar då du hela tiden får återfall och äter en massa skräp...

Svar: Hoppas du fick ut nåt av din kommentar, för det fick inte jag. Ett tips du kanske kan ta är att sluta läsa bloggen om du ändå inte gillar den!
Angelica

2013-06-29 @ 16:41:08
Postat av: Catharina

Det hon säger stämmer säkert! Jag tycker bara hon verkar manisk med sina siffror och sin träning. För en normal människa som inte har ett ätstört beteende klarar säkert det men som för mig blir det bara kaos.

Ja, det var ju det jag ville få fram att vi mår bra av olika saker även fast jag personligen tycker det är fel/konstigt! Det är ju det som är bra med LCHF tycker jag att ALLA får bilda sig en egen uppfattning och hitta sitt sätt att äta!

Bry dig inte om Himlas kommentar! Du är så duktig och du inspirerar mig massor till att göra bättre val. Jag ser att du kan, då kan jag också tänker jag!

KRAM <3<3<3
C

Svar: Jag förstår vad du menar! :-) kram
Angelica

2013-06-29 @ 19:01:31
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Mia

Alltså vaddå!? Får DU återfall och äter skräp? Tur att inte "Himla" vet hur JAG äter då... Är det inte typ hallon och nötsmör du äter ibland? Det är väl inte direkt skräpmat!? Eller har jag missat nåt? :o Jisses vad folk kan döma ut andra ibland. Bättre att stötta och peppa om det går dåligt då tycker jag.

Svar: Ja, jag vet. Mina återfall brukar bestå av nötsmör, en och annan finn crisp och flatbröd, leverpastej och choklad. Och någon ENSTAKA gång vanliga sockergrejer. Jag blir så trött... Men jag vet att jag har några jag kan lita på! :-) KRAM <3
Angelica

2013-06-29 @ 20:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: