Jag är en periodare

Publicerat 2013-06-08 20:56:00 | i kategori Jag och LCHF, Personliga tankar,

...gällande det mesta! Jag svänger väldigt hit och dit när det gäller kost och träning just nu. Som jag skrev för en vecka sen gick det väldigt bra då. Det gick bra på söndagen efter festen också. Men sen, redan på måndagen började det gå utför. Och så har det fortsatt.
 
Jag vet vad jag ska göra för att det ska fungera, men ibland orkar jag bara inte med det. Men den senaste tidens svängingar, både bra och dåliga, och med de tester jag gjort med mejerifritt har gett något gott också. Jag lär mig mer och mer om min kropp och vad den mår bra av!
 
Jag har insett att jag är piggare när jag äter "rätt" och tröttare när jag "fuskar". Jag har aldrig riktigt märkt den här piggheten som många som äter LCHF har märkt. Men jag har nu märkt av att jag blir otroligt trött när jag "fuskar" och äter sämre mat. Att det skulle ta så lång tid för mig att fatta det! :-)
 
Och jag har också märkt att jag mår bäst av att äta mejerifritt. Vet inte hur det är med smör. Men grädde, yoghurt och sånt får mig såå sugen och gör att jag överäter. Det är inte så svårt att äta mejerifritt, jag har lärt mig under mina tester. Men det är liksom en sorg att jag behöver överge dom livsmedlen också. Jag har slutat med så mycket och att jag behöver sluta med dom också gör mig faktiskt lite ledsen. Har någon av er känt så någon gång?
 
Och sen är det det här med matmissbruk, sockerberoende, känsloätare, belöningsätare. Jag har/är allt. Det är jättejobbigt!! Den mejerifria maten håller mig i rätt riktning. Men så fort jag tycker det går bra, blir det som om jag ska "belöna" mig själv genom att äta lite gott. Det är ju ändå LCHF, och det är ju okej... Men för mig är det nog inte okej. Inte om jag vill fortsätta äta bra och må bra i alla fall... Är det någon form av självmisshandel? Kan jag inte tillåta mig själv att må bra? Att nå mina mål? 
 
Jag kan inte vara ensam om dom här känslorna. Dela gärna med er om ni orkar. KRAM ♥
Postat av: Åsa Sahlman

Jag har också såna perioder... Jag vet att jag mår så mycket bättre av att äta rätt (modifierad LCHF) men ändå trillar jag dit och äter pasta, ris och andra spannmålsproduktet. Det går bra att äta bröd, grovt sådant, till frukost, och lite av det till lunch. Men blir det till middagen är det kört. Då slutar det med en mer eller mindre sömnlös natt, eftersom blodsockret åker berg-och-dal-bana. Det är inte värt det... Sen har jag förmågan att belöningsäta, tröstäta och äta bara för att jag har tråkigt eller är trött.. Tyvärr blir det då en massa onödigt, som godis/choklad. Speciellt en vecka/månad är jobbigare än de andra att sköta sig - typiskt kvinnlig åkomma.. ;)
Jag vet med mig vilka dagar det brukar strula med maten, och det är de kvällar som ungarna har träningar och aktiviteter och maken jobbar kväll. Då ska det gå fort med middagen och helst vara något som barnen/ungdomarna äter utan protest. Oftast blir det då pasta, eftersom det går fort att laga och alla blir nöjda och glada - alla utom mamman, som då ligger vaken halva natten och har ont i magen och svettas och mår allmänt kass.
Kram Åsa

2013-06-08 @ 21:38:26
Postat av: Mamamonnie

Så fort det går bra för mig på vågen så äter jag väldigt liberal lchf, smakar på ungens frukt, bröd och godis osv. Men jag blir bättre och bättre på att inte trilla dit. Har ätit lchf i 1,5 år så det går inte så fort ;)

2013-06-08 @ 22:23:01
Postat av: Mia

Du & jag verkar vara lika :) Jag har inte heller kännt av piggheten men däremot när jag fuskar så blir jag på dåligt humör & trött. Jag blir trött på mig för oftast när jag har nåt min målvikt så börjar jag fuska - jag har bara 1-2 kg kvar - det är svårt!!

2013-06-08 @ 22:59:20
Postat av: Mia

Testa att byta ut belöningar m.m. mot nåt helt annat än godsaker. Alltså inte mat. Nåt annat du gillar. Se en bra film, unna dig en ny fin topp, ett bad, manikyr-kväll med tjejerna (eller med karln). ;) Ska visst vara lättare att byta ut en vana mot en annan än att bara sluta med något.

Kramis

2013-06-08 @ 23:15:22
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog
Postat av: Lana

Så är det för mig, precis likadant! Det är därför jag har valt att äta mejerifritt! Annars överäter jag! Och jag kan överäta mycket! Min man kunnat bli förvånad hur mycket jag kunnat stoppa i min lila kropp...mer än honom! Och efter det kommer ångesten...
Förstår dig helt till 100 %! Och vägen är ju lång till det "rätta matlivet"!
Men du kommer att fixa det till slut! Viktigaste att du själv börjar förstå/inse vad är bäst för din kropp! Och tyvärr grädde, cf och yoghurt har inte plats i "våra matliv"... :(
Kramar till dig från mig som är likadan i grund och botten! <3
//Lana

2013-06-09 @ 06:48:01
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Frida

Jag känner också igen mig i det du skriver! Speciellt det här att börja "unna" sig när det går bra. Jag har sista tiden exprimenterat mycket också - bla utesluta mejerier. Men det är tusan inte enkelt! Som mia skriver borde man hitta andra belöningsmetoder än mat, men det måste ju vara något man får effekt av fort.
Jag kommer fortsätta min jakt på balansen, just nu kör jag strikt (på mitt sätt) och ökar på med mkt fett. Det har minskat mitt sötsug och "unna mig"-känslan kommer inte lika ofta. Men hållbart i längden det vet jag inte...

2013-06-09 @ 07:31:34
URL: http://lugnochlycklig.blogspot.se
Postat av: Åse

Jag känner oxå igen mig i allt du skriver, speciellt det sorgliga i att behöva utesluta ytterligare goda saker i kosten... Herregud, jag älskar mat och sötsaker, och livet blir så mycket tråkigare när man känner att man måste försaka så mycket :-(
Sen mår jag också bättre utan, men bara att förbjuda sig saker är ju såååå deprimerande!!!

2013-06-09 @ 11:07:52
URL: http://www.asesviktresa.blogspot.com
Postat av: Åsa

Aha, så det är mejerifritt jag ska köra?! Har också svårt att bli kvitt suget. Märker snabbt att jag mår bättre av äggfrukost än yoghurtfrukost men har inte tänkt på att det är pga mejerierna. Äter dock ofta kall sås baserad på crème fraîche. Vad kan jag ersätta det med?

Svar: Jag har börjat basera sås på majonnäs i stället, gärna hemgjord. Godare än man tror! :-)
Angelica

2013-06-09 @ 17:32:29
Postat av: Fröken Nilsson

jadu.....vissa dagar är det en sorg medans andra bara är så bra :)
Största sorgen är nog ost......smör släpper jag inte ;)

2013-06-10 @ 09:28:49
URL: http://frokennilssonskok.com
Postat av: ida

Superbra blogg! Har ätit lchf sedan januari och är också en periodare som du uttryckte det. Jag har själv haft en vecka nu där jag tappade allt! Bröd pizza chips allt. Då var det så skönt att läsa ditt inlägg! Alla andra skriver alltid "uteslut det här" "sluta belöningsät" och verkar vara nå jäkla superkvinnor som redan tappat känslan för hur det är att fortfarande vänja sig vid ett nytt matliv med sorg över att behöva utesluta ännu en grej när det inte funkar trots att man gett upp vad som ibland känns som hela livet. Jag kände heller aldrig att jag blev pigg av LCHF men känner hur dåligt jag mår när jag fuskar och hur trött man blir. Men det värsta för mig är att lära mig leva med den nya mättnadskänslan. Att inte bli proppmätt. Utan osugen. Har nästan ständigt en vilja att äta mer. Men det jag accepterat är att det måste få ta tid. Det går längre och längre mellan "perioderna" och jag vågar testa mer alternativ, som mejerifritt. Det mest fantastiska är att jag gått från att se LCHF som en metod, ännu en korttidslösning för att gå ner i vikt, till att inse att det är såhär jag vill leva. Och har det tagit 25 år av socker att bli såhär så kan det få ta några år att funka utan.

Tack än en gång för all inspiration och för att du delar med dig av motgångar likaväl som framgångar!!


Svar: Tack Ida! Du anar inte vad glad jag blev av att läsa din kommentar! Önskar dig all lycka till i livet med att hitta din väg också. KRAM
Angelica

2013-06-11 @ 22:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: