Medelhavsbiffar till middag

Publicerat 2013-03-11 20:38:00 | i kategori Alla recept, Kött, Mat,

Jag brukar förundras över hur duktig andra är på att laga mat. Hur de kommer på vilka ingredienser som ska användas för att både låta gott, se gott ut, och vara gott. Jag tycker jag lagar mest samma, samma. Mycket husmanskost och inte så spännande mat.
 
Idag skulle jag laga middag med blandfärs. Det stod mellan köttfärssås och köttfärsbiffar. Det kändes enklast att göra vanliga biffar, så jag tog fram två ägg och salt och peppar. Men medans jag blandade ihop det kom jag på att jag kunde ju göra olika biffar. Enkla, vanliga till barnen och några liite mer spännande till mig själv. Och jag blev jättenöjd! :-) Inte alls avancerat, men lite roligare än vanliga!
 
Medelhavsbiffar
  • 600 g blandfärs
  • 2 ägg
  • salt, peppar
  • ca 2 tsk olivolja med basilika
  • 2 soltorkade tomater (jag använde utan olja, för att slippa solrosoljan)
  • färsk basilika
  • ca 0,5 dl apetina tärnad ost i olja, smoked chili
  • riven parmesan
Blanda ihop alla ingredienser och stek biffar i smör eller olja.
 
 
Jag åt mina biffar med stekt zucchini (stekt i smör, med flingsalt och peppar, med lite riven parmesan på) gurka, tomat, paprika, apetina tärnad ost i olja, smoked chili, och så tog jag lite avokadoolja (med citronsmak) över.
Postat av: Catharina

Det där är biffar helt i min smak :)
Ser jättegott ut!

Kram C

2013-03-11 @ 20:51:54
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Anonym

De här biffarna låter väldigt goda! Och så parmesan! Mums!
Sparar receptet! :)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

Svar: Parmesan passar till allt.... ;-)
Angelica

2013-03-12 @ 06:43:01
Postat av: Emelie

mums så gott :D alltid härligt när man "råkar" göra grymt god mat!

Svar: Ja, eller hur!! Man blir glatt överraskad ibland :-)
Angelica

2013-03-12 @ 19:08:47
URL: http://emelieida.spotlife.se
Postat av: Sandra - Fru Bogren

Vad lustigt, jag svängde ihop något liknande idag :-) Ett perfekt vardagsrecept tycker jag! Härligt att du haft det bra i fjällen!

Kram Sandra

2013-03-13 @ 19:00:53
URL: http://frubogren.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: