Osötad smulpaj med äpplen

Publicerat 2013-09-18 11:13:00 | i kategori Alla recept, Godsaker, Mat,

Vi har mycket äpplen hemma på gården, och det enda jag kan komma på att göra med dom är äppelpaj!! Hallå, sockerhjärna... ;-) Men jag tog faktiskt och gjorde en äppelsmulpaj i helgen, men gjorde den helt osötad, då jag var under sockeravvänjning. Och både jag och mannen tyckte det blev gott! Äpplen är ju söta i sig, och kryddorna hjälper till att få en sötare smak.
 
Och så är det ju så enkelt att göra en sån här paj, går på ett svisch!! Och mannen gjorde en god osötad vaniljsås till den. Jag gjorde pajen i två portionsformar från IKEA, men vi delade på dem, så det blev 4 portioner av detta. Så, nu ska jag se om jag kan komma ihåg hur jag gjorde, jag skrev aldrig ner det...
 
Osötad smulpaj med äpple 4 port
  • 2 äpplen i bitar
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl hackade hasselnötter
  • ca 50 g smör
  • kanel, kardemumma
Lägg äpplena i form. Krydda med kanel och kardemumma. Blanda mandelmjöl, kokos, nötter och smör till en smuldeg och sprid över. Grädda i 175 grader. Du får se efter när den blir klar, jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Serveras med vaniljsås gjord på grädde, äggula och vaniljpulver. Bara att vispa ihop.
 
 
 
 
Postat av: Emelie

Ååh jisses så gott :-) Mums, jag brukar komponera något liknande med rabarber. Ska testa din vaniljsås, jag brukar bara servera med vaniljgrädde till!

Svar: Vaniljgrädde är ju gott det också :-)
Angelica

2013-09-18 @ 11:28:34
URL: http://ljuvligalivet.blogg.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Åh, vad frestad jag v att baka äppelpaj nu! kanske blir en sådan snart ;)

2013-09-18 @ 19:05:47
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Erikas LCHF till vardag och fest

Mumsigt!
Har faktiskt inte gjort någon äppelpaj i år ännu, men det ska jag väl hinna med. :)

2013-09-20 @ 12:29:19
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Anne

Uhm!! Wow, hvor ser det godt ud. Den må huskes - og prøves.

2013-09-21 @ 16:06:00
URL: http://www.denomvendteverden.blogspot.dk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: