Fruktstund på skolan

Publicerat 2012-08-28 21:43:00 | i kategori Jag och LCHF, Personliga tankar, Tips, Vardag & familj,

Min dotter som just börjat ettan äter lunch 10.30 på dagen. Väldigt tidigt!! Och sen äter de mellanmål 13.30, och en fruktbit 16.30. (Frukost 7.30) Så det är ju väldigt bra om hon kan ha med sig något extra i väskan. Skolan, och även andra föräldrar, tycker det är bra med fruktstund. Jag gillar ju inte snabba kolhydrater så jag tycker inte att frukt är så bra utan ser hellre att hon äter nåt mer riktigt med mer näring. Hade tänkt att jag skulle skaffa en sån där matlåda med kylklamp i locket så kan hon i stället ha med sig korv eller ost kanske. Men till dess får hon ibland frukt och ibland grönsaker. Imorgon blir det körsbärstomater! :-)
 
Hur gör ni med era barn? Är jag ensam om att skicka med nåt annat än frukt? 
 
 
Postat av: Linda Vaaraniemi

Ja du det är samma på våra barns skola. Men de har 'fruktstund' varje dag. Vi brukar mest packa ner bananer, kiwi, nektariner, morötter, vindruvor och även risi frutti. Vet att det är barn som har med sig yougurth osv så det borde väl vara ok på din dotters skola med? Kanske turkisk yougurt med bär?

2012-08-28 @ 22:30:21
Postat av: Anso

När min tjej gick i ettan så åt de lunch 10.20. Tyckte först det var väldigt tidigt men i deras värld så är det ypperligt. De äter frukost 7.30 och ska sedan vara koncentrerad och sitta stilla några timmar. Så när kl blev 10.20 så var alla vrålhungriga. Nu i tvåan käkar de kl 10.45. Jag skickar alltid med frukt till skolan. Jag tycker inte man ska dra allt till sin spets. Visst det är kolhydrater i frukt men det behövs i skolan då de gör av med mycket energi och för koncentrationen. Det är oxå fruktsocker i frukt men det är ju inte "dåligt socker" ibland skickar jag med morötter istället, men skulle jag skicka med nå annat såsom korv eller ägg så skulle hon inte äta de dels för att hon inte gillar det speciellt och dels för att ingen annan har de, de är ju så känsliga i den åldern:-) och jag tycker det är viktigt att hon får nåt i magen. Men ifall din tjej gillar de så är det ju bara bra

Svar: Jag håller med dig, man behöver inte dra allt till sin spets. Däremot vet jag att hon skulle orka med dagen bättre om hon får annat än frukt med sig. Så länge hon själv tycker det är okej med annat än frukt så får hon det. Och som sagt, frukt äter hon ibland ändå, inget jag på något sätt förbjuder! Hon har förresten haft med sig någon skiva bröd hemifrån någon gång, som ingen annan hade naturligtvis, så det är åt båda hållen det där. Ibland är det roligt och ibland känsligt... :-)
Angelica

2012-08-28 @ 22:33:37
Postat av: Johanna

Jag tycker det låter jättebra jag, att variera mellan frukt och grönsaker! Blev sugen på att ha med mig det till skolan imorgon jag med :)

Svar: Ölkorv och ostbitar är bra att ha med om du ska sitta på nån tenta också! :-)
Angelica

2012-08-29 @ 16:50:58
URL: http://sprinta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: