Cheesecakebrownies

Publicerat 2012-12-21 21:51:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Har bakat något som jag själv tycker är väldigt gott! Det fick till och med OK av barnen! ;-)
 
 
Jag hittade ett recept hos Mitt skafferi som jag tyckte lät gott och ville göra om till LCHF, så här kommer det:
 
Cheesecakebrownies ca 15 brownies
 
Cheesecakesmet
  • 200 g philadelphiaost
  • 2 äggulor
  • 2 tsk bakery+
  • 1 tsk vaniljpulver
Browniesmet
  • 100 g mörk choklad (jag blandade 70 och 86%-ig choklad)
  • 125 g smör
  • 1,5 msk bakery+
  • 3 ägg
  • 1 nypa salt
  • 2 dl mandelmjöl
 
Vispa ihop ingredienserna till cheesecakesmeten med elvisp.
Smält chokladen tillsammans med smöret i micron eller i vattenbad. Låt svalna något.
Vispa ägg, sötning och salt till en fluffig smet med elvisp. Detta kan ta några minuter.
Vänd försiktigt i chokladsmeten och sedan mandelmjölet. Försök behålla smeten fluffig.
Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Min form var ca 20x15 cm. Häll först i nästan all chokladsmet (spara några matskedar). Häll sedan i cheesecakesmeten och bred försiktigt ut den ovanpå chokladsmeten. Klicka ut resterande chokladsmet och skapa ett virvelmönster med hjälp av en kniv eller gaffel.
Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min på 175 grader. Kakan ska gärna vara lite kladdig. Låt svalna och skär sedan i bitar.
 
 
(Har du inte bakery+ så ta t.ex. stevia strö och öka mängden lite. Som vanligt är det väldigt individuellt hur sött man vill ha det så smaka av. Som jag sagt tidigare är jag och min man ganska avsötade)
Postat av: Lotta

Öka mängden "lite", typ hur mkt?! :D Så dålig koll på bakery+ så vet inte hur mkt jag ska ersätta! Har både stevia strö, sukrin och sukrin+ hemma. Sistnämnda har jag aldrig provat till nåt..

Svar: Jag skulle nog testa att ta 1,5 gånger så mycket stevia strö som bakery+. Börja med det och smaka av om du vill ha det sötare.Sukrin + har jag bara använt en gång i bakning tror jag, är väldigt sött och tyckte det var svårt att dosera, men det är väl en vanesak. Ska testa den här kakan på icke LCHF:are och höra vad de säger sen. :-)
Angelica

2012-12-23 @ 08:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: