Spenat är både gott och nyttigt

Publicerat 2012-12-12 20:26:18 | i kategori Blandat, Mat, Tips,

Gillar ni spenatsoppa? Det låter kanske inte så gott, jag trodde förr att jag inte tyckte om spenat. Det lät ju så äckligt, men det är ju inte det. Det är i själva verket mycket gott, och så nyttigt också!
 
Mumsig spenatsoppa med ägg till middag idag
 
Så här står det om spenat på Hälsosidorna:

"Spenat är en superlivsmedel och är en bra antioxidant. Den är otroligt näringsrik, innehåller bl.a. mycket C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin och B9-folsyra.

Spenat är bra för immunsystemet, nitratet i spenaten är bra mot högt blodtryck och tros även kunna öka din prestationsförmåga samt vara bra för muskeluppbyggnaden.

Thylakoider som finns i spenat tros ge ökad mättnadskänsla samt även vara bra för att sänka blodsockret (se GI-värde) och blodfetterna.

Spenat anses motverka cancer. Den anses även vara bra mot magsår. Spenat innehåller även Coenzym Q-10, koppar och andra nyttiga ämnen."

Nu har inte jag kollat upp sanningshalten i dessa påståenden, men det lät ju bra! :-)

Och lägger man då till ägg också så blir det rena supermaten då ägg är ett fantastiskt livsmedel som innehåller alla möjliga vitaminer, utom C-vitamin!

Är du sugen på att testa spenatsoppa? Receptet hittar du HÄR!

Postat av: Marie

Har aldrig testat men älskar spenat till fisk så jag borde även gilla soppa kan jag tycka :)

Svar: Ja men då behöver du inte fundera längre på vad du ska äta till middag i morgon då! :-)
Angelica

2012-12-12 @ 20:33:18
URL: http://motiveramignu.blogg.se
Postat av: Catharina

Nu blev jag sugen på spenatsoppa! Har spenat i frysen, får nog se till att laga det nästa vecka!

Kram C

Svar: Så bra med spenat i frysen och kunna ta fram när som helst!
Angelica

2012-12-12 @ 22:16:01
URL: http://lycka33.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: