Vitkålsjansson eller Janssons frestelse a la LCHF

Publicerat 2012-12-23 14:26:09 | i kategori Alla recept, Högtider, Mat, Tillbehör,

Gillar ni Janssons frestelse? Jag har aldrig riktigt tyckt om det, men har gillat lukten och tar alltid en liten bit och har försökt lära mig äta det. I år kom jag på att jag skulle göra ett eget recept på vitkål i stället. Jag var lite försiktig med ansjovisen då vi inte gillar den smaken så jättemycket.
 
Men nästa gång vågar jag mig på mer ansjovis, för det här var den godaste Jansson jag nånsin smakat!! :-)
 
Vitkålsjansson (en liten form på ca 15x20 cm)
  • 400 g skivad/strimlad vitkål
  • 1,5 gul lök, tunt skivad
  • 0,5 burk ansjovis
  • 2 dl grädde
  • 0,5 dl mandelmjöl
  • 50 g smör
Stek den strimlade vitkålen i smör tills den blir lite mjuk. Stek även löken, utan att den tar färg. Varva vitkål, lök och ansjovis i formen. Avsluta med vitkål. Häll över grädden. Strö över mandelmjölet. Klicka ut smöret ovanpå.
Grädda i 200 grader, ca 45-50 min tills den får fin färg.
(Ta mer ansjovis och även spadet om du önskar mer smak)
 
Postat av: Eva

jag tänker prova med rättika......

Svar: Hoppas den blir bra! Det är lite svårt att få tag i rättika här, och det är oftast dåligt datum. Och så vet jag inte om jag tycker om rättika, har använt det så sällan. :-) Så denna gång körde jag på vitkål med lyckat resultat! :-) God jul Eva!!
Angelica

2012-12-23 @ 15:39:56
Postat av: Eva

Jag har börjat använda rättika i gratängform, det smakar som potatisgratäng, kanske tom godare. Jag skivar den fint i matberedare eller mandolin, förkokar en halvtimme i saltat vatten. Sedan gör jag som vanlig pot.grat., jag brukar steka lök först, sedan brer jag ut rättikeskivorna lite lagom jämt, häller på löken och blandar grädde och riven ost (ganska mycket) och häller över, in i ugnen....

Svar: Ja jag har förstått det som att de behöver förkokas. Ska nog prova någon gång!
Angelica

2012-12-23 @ 20:45:10
Postat av: Eva

OJ!! Glömde ju att önska God Jul ;)

2012-12-23 @ 20:46:10
Postat av: Petra

Jättegod!

Svar: Har du gjort den? Vad kul! Ja jag tyckte den var jättegod!! :-)
Angelica

2012-12-24 @ 23:54:16
URL: http://livetmedeije.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: