1-årsvägning

Publicerat 2012-11-29 21:09:00 | i kategori Personliga tankar, Viktminskning,

Jag har ju ätit LCHF rätt länge, men för ett år sen tog jag ett nytag och har sen inte lämnat den vägen. Så igår var det dags för 1-årsvägning. Och vad tror ni resultatet blev då?
 
Ja, i vikt räknat exakt 12,2 kg. I cm runt magen, buken, 10 cm. Några andra mått tog jag inte då för ett år sedan.
 
På bilden nedan är de övre bilderna från igår, och de undra bilderna är från februari, då jag redan gått ner 4-5 kg. Jag tog tyvärr inga bilder från början.
  
 
Men i övrigt har det gett mig så mycket mer. Jag har skrivit lite om det förut. Jag har inga problem med magen längre. Förut hade jag problem med gaser, jag var alltid uppsvälld, ofta förstoppad. Men nu är den såå mycket lugnare. Jag äter god mat hela tiden, jag kan alltid äta när jag är hungrig, behöver aldrig gå hungrig. Jag behöver inte oroa mig över att jag äter för mycket. Jag har aldrig dåligt samvete, för jag äter aldrig nåt "jag inte borde" så jag har aldrig ångest över vad jag ätit längre. Jag kan fortfarande äta många goda godsaker, men jag gör dem själv, och på mitt sätt.
 
Jag saknar INGENTING av det gamla livet!
 
Många säger "men jag skulle aldrig klara mig utan..." "man ska äta balanserat..." "man ska äta av allt..."
 
Jag äter allt, jag äter MAT, jag äter bröd, jag äter grönsaker, jag äter kakor, jag äter efterrätter, jag äter frukt. Skillnaden mellan vad jag äter och andra som äter "vanligt" är att brödet, kakorna och efterrätterna gör jag själv. Frukten använder jag som lyx någon gång emellanåt, i en efterrätt till exempel. Jag tycker det är att äta allt och att äta balanserat.
 
Att fylla tallriken med pasta, äta mackor fyllda med gluten, äta godis fyllda med socker och färgämnen, att känna att man inte kan klara sig utan socker och stärkelse och samtidigt må dåligt och inte vara nöjd med sig själv - det är för mig INTE att äta balanserat. Det är för mig att vara slav under ett beroende - utan att inse det själv. Jag har tagit mig ur mitt beroende och tänker inte riskera att hamna där igen, genom att "bara ta en bit" tårta eller vad det nu kan vara.
 
Jag har tagit ställning genom min kost. Jag vill att jag och min kropp ska må bra. Det här är det sätt som funkar för mig!
Postat av: Victoria

Wow, vilken skillnad på bilderna. Grattis till imponerande resultat!

Svar: Tack så mycket Victoria! :-)
Angelica

2012-11-29 @ 21:45:03
URL: http://tojismat.blogspot.com
Postat av: Christine

Grattis till viktnedgången och till de positiva förbättringarna i ditt liv! Själv gick jag också minus dryga 12 kg på ett år med LCHF. Det som förbättrats är mitt sockerknarkande, även om jag tagit mig ett par återfall. Men jag mår också så mycket bättre!

Svar: Grattis till din viktnedgång också! Sockret är värst, det håller jag mig undan så gott jag kan, jag har så lätt att falla tillbaka.
Angelica

2012-11-29 @ 22:16:08
Postat av: Petra

Hej! Jag följer dig på instagram och kollar din blogg då och då.
Jag har bara ätit lchf i 3 veckor, men känner igen många av de positiva sakerna du nämner!
Heja dig!

Svar: Heja du också! Kul att du följer mig och läser bloggen ibland, fortsätt med det ;-)
Angelica

2012-11-29 @ 22:37:48
URL: http://livetmedeije.blogg.se
Postat av: Hanna

"jag kan alltid äta när jag är hungrig, behöver aldrig gå hungrig"

Varför då den periodiska fastan?  

Svar: Jag testade först periodisk fasta för att se om det skulle sätta fart på viktminskningen. Jag har aldrig ätit så längre än några dagar i taget. Jag tycker det är väldigt gott med frukost. Men eftersom jag testat flera gånger har jag märkt att jag egentligen mår bättre när jag inte äter frukost. Jag blir inte så hungrig på morgonen utan står mig lätt till lunchtid. Och de dagar jag känner mig väldigt hungrig till frukost så äter jag helt enkelt. Där gör jag som jag känner. Men de dagar jag väljer att förlänga fastan blir jag överlag mindre hungrig mellan måltiderna och känns som att jag helt enkelt mår bättre :-)
Angelica

2012-11-29 @ 22:40:57
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Wow... vilken resa!
Jag kan bara hålla med dig om att jag inte saknar mitt gamla liv, jag äter ju jättegott numera och kroppen mår bra. :-)

Svar: Och så länge man mår bra finns ju ingen anledning att sluta med det man gör :-)
Angelica

2012-11-30 @ 09:54:28
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Kunde inte ha skrivit det bättre själv! Håller med dej till 100%!

2012-11-30 @ 21:13:46
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se
Postat av: Hanna

Okej, då förstår jag.

Följer ju bloggen och har läst nån/några gånger om att du inte ätit förens runt 15-tiden trots hunger och det känns inte sunt i mina ögon.

För övrigt, tack för bra recept :)

/Hanna


Svar: Haha, att äta första målet vid 15-tiden är inte något jag skulle rekommendera ;-) Men, när rman ätit LCHF rätt länge så börjar man känna att ibland behöver man inte stoppa i sig mat hela tiden. Och de gånger jag väntat så länge har jag inte varit speciellt hungrig, förrän då när jag ätit. Men det är bra att du reagerar, och undrar! Svarar gärna på frågor! Ha en bra kväll! :-)
Angelica

2012-11-30 @ 23:27:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: