Jordnötsgodis

Publicerat 2012-11-14 21:50:00 | i kategori Alla recept, Godsaker, Högtider,

Jag har gjort en ny sats av godiset idag igen. Jag ville se om jag kunde få smeten att inte skära sig. Tyvärr ville den skikta sig idag också. Vet inte vad det beror på. Har jag för hög värme kanske? Nån som har något tips? Men smaken blir det inget fel på! :-)
Jordnötsgodis ca 10 små
  • 40 g mörk choklad, 86 %
  • 0,5 dl grädde
  • 1 msk ekologiskt osötat jordnötssmör
  • 0,5 dl hackade salta jordnötter
 
Smält och blanda choklad, grädde och jordnötssmör i en kastrull, på låg värme. Blanda ner jordnötterna. Fyll formar med smeten, med hjälp av skedar. Låt stelna i kylen.
Idag använde jag små knäckformar, igår små muffinsformar. Knäckformarna tycker jag har en perfekt storlek, det blir en liten lagom munsbit!
Tips från en läsare: "Testa att värma grädde och jordnötssmör först, ta av från plattan och rör ner chokladen."
Tack för tipset! Det ska jag prova nästa gång!
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Det låter väldigt gott. Jordnötter gör sig bra i godis. :-)
Choklad är väldigt värmekänsligt. Testa att värma grädde och jordnötssmör först, ta av från plattan och rör ner chokladen. Vet inte om det hjälper men om choklad blir upphettad för mycket kan den lätt skikta sig.

Svar: Tack för tipset!!
Angelica

2012-11-14 @ 23:08:01
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Det här lät ju fantastiskt gott och enkelt:)! Tack för tipset!

Svar: Ja, det var väldigt gott :-)
Angelica

2012-11-15 @ 10:23:14
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Tycker det ser supersmarrigt ut! Jordnötter oh choklad är en kombo jag utnyttjat en del :)

2012-11-15 @ 22:02:18
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: