Mandelkakor med pepparkakssmak

Publicerat 2012-11-25 20:27:00 | i kategori Alla recept, Godsaker, Högtider,

Det här receptet hittade jag när jag var inne hos Fröken Nilssons kök. Jag gillade kakorna, MEN, jag som inte brukar vilja ha för sött drog ner lite på sötningen och tyckte degen var tillräckligt söt. Men efter gräddningen var det inte lika sött längre, så om jag ska göra dom igen kommer jag att ha mer sötning än vad jag hade. Och kanske sötningsmedel, typ stevia strö, i stället för honung, för det känns som jag blir väldigt triggad av dom här.
 
 
Pepparkakor ca 20 st
  • 100 g smör
  • 2 krm malda nejlikor
  • 2 krm mald kardemumma
  • 2 krm mald kanel
  • 1 krm mald ingefära
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 msk honung (jag tog 1-1,5 msk)
  • 1 ägg
 
Smält smöret i en kastrull tillsammans med kryddorna och låt det kokoa upp ordentligt så att smakerna kommer fram. Låt svalna lite innan du rör ner honungen (eller annan sötning). Blanda mandelmjölet och fiberhusken väl innan smöret hälls på, blanda väl igen. Tillsätt ägget och blanda lite till. Nu behöver degen vila lite så in i kylen i 30 min.
 
Baka ut: Ta ca 1 msk av degen och rulla till kulor som plattats ut och gafflas snygga på ett bakplåtspapper. Grädda i 200 grder 10-12 minuter. Håll koll de sista minuterna.
 
Tänk på att det fett som rinner ut på plåten dras tillbaka i kakorna när de svalnar, så låt de svalna på plåten till en början.
 
Jag provade också att göra pepparkakshjärtan, det funkade också, men degen blev väldigt kladdig så fort jag hade den i handen. Kakorna blev godare än hjärtana, som var tunnare. Degen tyckte jag var jättegod, barnen också, men kakorna gillade de inte.
 
 
Postat av: Lana

Mmm... vilka smarriga! Jag måste prova baka de här godingar jag också! :)
ha en toppen kväll!
Kram
//Lana

Svar: Ja, gör det du också :-) Go'kväll!
Angelica

2012-11-25 @ 21:02:41
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Mums med pepparkakor! Gott med honung i!

2012-11-25 @ 22:04:23
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Fröken Nilsson

Svårt det där med sötning o vad som triggar!!

Svar: Ja, verkligen!!
Angelica

2012-11-27 @ 08:27:13
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: