Mjukt bröd med paranötter

Publicerat 2012-11-10 16:18:00 | i kategori Alla recept, Bröd, Mejerifritt,

Jag har bakat ett nytt mjukt bröd idag som är Lanas recept.
LCHF-bröd med paranötter, sesamfrön och linfrön
  • 10 ägg
  • 2,5 dl vatten eller kokosmjölk (jag tog vatten)
  • 1,5 dl kokosnötsmjöl
  • 1 dl linfrön
  • 0,5 dl sesamfrön
  • 1-1,5 dl grovhackade paranötter
  • 1 msk ljusa psylliumfrön
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • 1-2 tsk salt (jag tog 1 tsk)
 
Vispa äggen fluffigt. Blanda ner vatten, vitvinsvinäger och salt. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och häll sedan ner det i äggsmeten och blanda väl. Tillsätt nötterna. Klä en avlång brödform med bakplåtspapper och häll ner smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 50-60 min. Täck med bakpapper de sista 10 min om det behövs.
Tyvärr tog jag ut mitt bröd för tidigt, efter ca 54 min. Och det visade sig att det inte var riktigt genomgräddat, det var ganska blött i botten. Det blir ett saftigt bröd, och ordentliga skivor, det är ett högt bröd. En god smak, men inte det allra godaste jag bakat. Kan bero på att det inte var helt genomgräddat. Men helt okej och värt att baka! Och så är det ju helt mejerifritt också, för den som söker sådana bröd!
 
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Ett tips är att sticka en termometer i brödet, är det 90 grader så är det klart.
Jag har ännu inte testat det där brödet men tänkt göra det.

Svar: Tack för tipset, det hade jag ingen aning om!!
Angelica

2012-11-10 @ 18:17:57
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

Ska baka detta idag igen fast jag tar valnötter istället för paranötter.

Svar: Funderade på att ta valnötter i stället, men följde receptet. Nästa gång tror jag att jag testar valnötter, tycker de är godare :-)
Angelica

2012-11-11 @ 10:40:44
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: NATALIE

åh det där måste jag testa baka!

Svar: Ja men gör det! :-)
Angelica

2012-11-11 @ 15:35:17
URL: http://naataali.blogg.se
Postat av: Mia

Vårt favoritbröd hittills, (till viss del för att det är i limpformat och enkelt att göra) men nu ska vi testa nåt nytt nästa gång - för att variera lite. Vi körde helt utan nötter senaste gången och det gick jättebra också.

Jag sticker in en trästicka (typ grillpinne) i mitten och känner om den blir kletig eller inte. Torr sticka - färdigt bröd. (Ifall du missat det trixet.)

Svar: Jag tog en provsticka, men tryckte kanske inte ner den tillräckligt långt, för det var i botten den var blötast. Du kan ju prova det andra brödet (limpan) jag gjort, mandelbrödet med valnötter kanske? Det gillade jag :-)
Angelica

2012-11-11 @ 21:02:13
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/
Postat av: Mia

Är lite anti mot en massa hårda bitar jag. Har alltid varit. Alltså mandel och nötter och sånt. Mest i vägen. :p

Svar: Haha, ja det gör man ju som man vill med! :-)
Angelica

2012-11-11 @ 21:37:21
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/
Postat av: Mia

Tips till er som testar, gör inte som jag idag... Hade slut på bakplåtspapper så jag testade att smöra och bröa med pofiber. Gick tyvärr inte så bra. Hela botten fastnade. Brödet är ju såklart lika gott ändå, men håll er till bakplåtspapper, som det står i receptet, så blir det snyggt också! ;o)

Svar: Så gjorde jag med ett annat bröd där det också fastnade i botten:-) Man lär sig av misstagen! :-)
Angelica

2012-12-02 @ 23:33:53
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: