Ny sats fröknäcke

Publicerat 2012-11-10 18:05:00 | i kategori Alla recept, Bröd,

Jag har gjort en ny sats av mitt kära fröknäcke idag också. Det här har varit min livlina inom LCHF ända sedan jag hittade receptet. Har lagt ut det förut, men lägger ut det igen, för nya läsare
Fröknäcke
  • 200 g solroskärnor
  • 60 g linfrön
  • 100 g sesamfrön
  • 2 msk fiberhusk
  • 5 dl vatten
  • salt
 
Blanda alla ingredienser och låt stå i 10 min. Bred ut ganska tunt på två plåtar med bakplåtspapper. Jag brukar använda en sked att bre ut med. Grädda i varmluftsugn i 70 min i 160 grader. Är inte brödet hårt så låt det stå ett tag till. Bryt sedan brödet i lagom stora bitar.
Det bästa med detta bröd är att det är så enkelt och ändå så väldigt gott! Testa själv!
 
Receptet kommer från boken LCHF för hela familjen av Monique Forslund.
Postat av: Leila

Hej. Har nyss hittat hit , ska bli spännande att kika runt här. En fråga om knäcket. Vet du grader på ugnen om man inte har varmluft?

Leila

Svar: Hej Leila och välkommen! Kul att du hittat hit!Nja, jag vet inte, men kanske lite varmare och kanske lite längre? Prova dig fram, det är ju inte klart förrän det blivit hårt i alla fall. Men akta dig för att det blir bränt bara.
Angelica

2012-11-12 @ 00:02:16
URL: http://ladyley.se
Postat av: Anna

Nyss bakat detta fröknäcke och är helt lyrisk! Har testat en rad olika varianter av recept men inget slår detta. Busenkelt och dessutom lyckades jag äntligen få knäcket så där härligt frasigt. Tack! :)

Och till dig Leila, jag har inte heller någon varmluftsugn. Jag hade mina inne på 170 grader i ca 50 minuter, och som sagt blev de riktigt bra!

Svar: Men vad bra!! Jag bara älskar detta fröknäcke och rekommenderar det till alla! :-D
Angelica

2012-12-05 @ 14:07:50
Postat av: The Travelling Chopsticks

Hej! Tack sa mycket pa den har recept - jag har letat efter an bra knack, och jag tro jag har hitat den!! Alksar din blog ochsa, valdigt intresant!

Forlat for min daliga svenska! Jag har ingen problem at lassa, man att skriva ar helt anorlunda!

Svar: Vad roligt! Det receptet har räddat mig många gånger från att äta vanligt bröd. :-)
Angelica

2013-04-17 @ 19:39:05
URL: http://www.lchfchallenge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: