Hur ska man göra för att gå ner i vikt?

Publicerat 2012-09-05 22:25:00 | i kategori Fakta, Personliga tankar, Tips,

Nu har Viktväktarna dragit igång en kurs på mitt jobb. Katjiiing! Där tjänade de en slant till! Jag önskar naturligtvis mina kollegor ett stort lycka till och hoppas att de hittat rätt och att det funkar för dom!
 
Det funkade för mig också. Ganska bra. Tills jag inte orkade vara hungrig längre. Och hela tiden räkna, räkna och räkna. Och underhålla sötsuget. För med viktväktarna får man ju "äta allt", vilket verkar vara det viktigaste för de flesta jag pratar med. För mig är det inte viktigt att "äta allt". Jag äter hur mycket gott som helst, utan att räkna, håller sötsuget borta och saknar egentligen ingenting. OCH betalar inget för det. OCH går ner i vikt samtidigt. Visst, jag rasar inte i vikt, men å andra sidan har jag stora förhoppningar om att inte gå upp i vikt igen. OCH att behålla muskler. OCH veta att det jag går ner, det går jag ner i fett. Att jag mår bra är viktigare för mig än att äta industribakat bröd och godis och kakor.
 
Jag har hittat rätt med min kost och delar gärna med mig av vad jag äter och lite tips. Idag tipsar jag om Kostdoktorn igen. Han skriver återigen om hur man går ner i vikt. En ny serie på 17 delar.
 
Det första rådet är att äta lågkolhydratkost och undvika socker och stärkelse. Lågkolhydratkost är bevisat det effektivaste sättet att gå ner i vikt på. Det minskar din hunger och underlättar att äta mindre. OCH den ökar din fettförbränning även i vila.
 
Viktväktarna eller Viktklubb minskade aldrig min hunger. Däremot gav de mig hunger, ångest, matfixering och jojobantning. Och de lärde mig att äta dålig mat med lightprodukter med en massa tillsatser och socker i istället för riktigt fett. Och gjorde mig fattigare och dem rikare. Idag vet jag bättre. Idag äter jag mig mätt på riktig mat.
 
Är du intresserad kan du läsa hela inlägget på Kostdoktorn här.
Postat av: Anna C S

Jadu Angelica! Håller verkligen med dig- det är ett vansinne med konstgjorda lightproduker och att betala dyra slantar för ett sätt att gå ner i vikt när det går utmärkt på gratis väg. Håller med dig FULLSTÄNDIGT!

MEN för mig finns ett men. Jag kan mycket om lchf, iaf så pass att jag vet hur det funkar, vad som händer i kroppen osv. Har ätit så i längre perioder. Det funkar verkligen å jag mår bra.

Mitt men- är att jag vill ha pasta, godis, pizza, falukorv å vitt mjöl ibland! Detta trots att jag vet hur det påverkar kroppen. Därför kör jag mitt race, det går att VVa utan lightproduker. Det går att hålla mitt blodsockret i schack ändå. En sak jag börjar lära mig vid 31 års ålder - äntligen - det är vad just jag kan äta, vad som funkar på mig. Ren LCHF går inte, jag mår apa psykiskt. Men om jag väljer ut det bästa från ALLT jag testat så tror jag äntligen att jag kommer lyckas!

Så kul att du hittat det som funkar på dig! Som jag sa härom dagen- det syns verkligen på dig! Å bra blogg du har. Rolig att läsa :)

Svar: Alla våra kroppar fungerar naturligtvis olika. Jag har äntligen lärt mig hur min fungerar och är så glad över det. Men arg över att jag inte fick veta detta tidigare utan bara fick höra "ät mindre, träna mer". Det låter bra, men funkar inte i praktiken.
Tror på dig Anna! Är du beslutsam klarar du det! Som du säger, när man lär sig sin kropp är det lättare att klara av det.

Kul att du gillar bloggen! Forsätt läs så hittar du kanske tips eller inspiration som kan hjälpa dig ;-)
Angelica

2012-09-06 @ 17:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: