Prata om mat med barn?

Publicerat 2012-09-13 21:56:00 | i kategori Jag och LCHF, Personliga tankar, Tips, Vardag & familj,

Måste tipsa om en till sak idag. En bra artikel på Aftonbladet om Åse Falkman Fredriksson som har bloggen 56kilo.se. I artikeln berättar hon om sitt val med lågkolhydratkost och hur hon pratar med sina barn om kost och hälsa och sitt eget val.
 
"– Jag tar ansvar för min hälsa och smusslar inte med det inför barnen" säger Åse i artikeln.
 
"Familjen är van vid att hon äter lite annorlunda.
– Jag vill inte att mina barn ska ha en mamma som svälter sig. Jag äter rejäla portioner men förklarar för barnen att jag äter lite annorlunda för att må bättre, säger hon och fortsätter:
– Jag är noga med att inte prata med om kilon eller hur jag ser ut, utan om hur mycket bättre jag mår när håller mig till en lågkolhydratkost."
  
Jag pratar på samma sätt med mina barn. Jag har berättat att jag inte äter socker, pasta, bröd och sånt för att min kropp inte mår bra av det och att min mage inte mår bra av det. Att jag äter mat som är nyttig för kroppen och för att jag mår bra av det. Jag pratar aldrig om att jag gör det för att gå ner i vikt, att jag är tjock eller något sånt. Däremot när jag började med LCHF pratade jag om min mage som fortfarande var stor efter graviditeten och att den mat jag åt skulle hjälpa mig att få magen att bli mindre igen.
 
Jag pratar med dom om mat som är nyttig och mat som är onyttig. Vad som är bra för kroppen för att man ska orka med att göra det man vill och att det som är onyttigt kan man äta ibland. Som på lördagar eller på kalas. De vet att man inte ska äta så mycket socker och att det är bättre att äta riktig mat i stället för bröd eller flingor och liknande.
 
På det sättet vill jag ge dom en bra grund att stå på när det sedan kommer till att göra egna val gällande mat. Jag vill göra det jag kan för att de ska få växa upp med kunskaper om en hälsosam livsstil. Däremot är de ju barn och håller inte alltid med mig... ;-)
 
Hela artikeln kan du läsa här.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: