Ghee

Publicerat 2013-04-23 22:06:42 | i kategori Alla recept, Tillbehör, Övrigt,

Jag skrev ju att jag hade gjort ghee i söndags. Det är egentligen inte så svårt, men det var bökigt... kanske för att det var första gången för mig och jag inte hade någon bra teknik. Jag kommer nog testa en gång till när det tar slut. I och med att jag äter helt mejerifritt för tillfället är det här ett bra livsmedel och en bra fettkälla för mig!
 
Vad är ghee?
Det är en sorts skirat smör, som framförallt använts inom framförallt indisk matlagning. Det är smör, där man skummat bort mjölkproteinerna. Det innebär att smöret är helt fri från proteiner och kolhydrater och enbart består av 100% fett. Det är ett mycket nyttigt fett, har lång hållbarhet och tål upphettning mycket bra. Det passar bra för fritering, då det smälter utan att få en bränd bismak. Det passar även den som är allergisk mot mjölkprotein, det mjölkfria margarinet har ingen rolig innehållsförteckning.
 
 
Till vänster: flytande ghee, det ska vara klart. Till höger: kylskåpsstelnad ghee
 
Jag använde mig av det recept som jag hittade hos Anna Skipper. Nästa gång kommer jag att låta det sjuda längre, och kanske på högre värme, för jag tyckte det var svårt att få bort alla proteiner. Jag provade att hälla genom kaffefilter, men det gick sådär. Kanske funkar bättre genom en finmaskig sil.
 
Konsistensen på det stelnade är lite grynigt, kornigt. Jag tyckte inte att jag kände den lite kolaaktiga smaken som många tyckt. Men det ska funka bra att steka i om man vill ha lite smörsmak i maten. Det jag använt det till hittills är i stället för vitlökssmör, alltså bara haft i lite pressad vitlök, vitlöksghee.
 
Ghee
  • 500 g smör, gärna osaltat ekologiskt
Smält smöret långsamt, på låg värme. När det smält, låt det sjuda i 20 minuter, på så låg värme som möjligt. Skumma av de vita proteinerna som lägger sig på ytan. Låt sedan svalna i ungefär 15 min, utan att röra om. Häll försiktigt av det klarnade smöret utan att du får med bottenslammet. Häll ev. genom ett filter. Häll upp i glasburk och förvara gärna i kylen. Vätskan ska vara helt klar.
 
Postat av: Lana

Det är så gott med ghee! Men jag brukar köpa ghee....tycker att det är lite pilleri-jobb med att göra egen...
Vitlöksghee låter smarrigt! :)
Förresten klänningen du visat på Instagram är jättesnygg! :)
Kram kram
//Lana

Svar: Ooh, tack för det Lana! :-)
Angelica

2013-04-24 @ 16:07:55
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Anonym

Jag gör ofta Ghee, men låter det puttra längre - minst en timma. Då kan du "lyfta bort" det lock som blir och det går enkelt att sila bort bottensatsen med ett filter. Visst är det gott! Min pappa (som är afrikan) gjorde alltid Ghee när jag var liten och han kallade det för Änglasmör.

Svar: Änglasmör, vad fint! :-) Då ska jag definitivt låta det sjuda längre nästa gång!
Angelica

2013-04-24 @ 19:45:28
URL: http://eatsleeptrainworkrepeat.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: