Hemgjord aioli

Publicerat 2013-04-05 21:25:00 | i kategori Alla recept, Mejerifritt, Tillbehör,

Idag gjorde jag äntligen en hemlagad aioli, med recept från 56 kilo. Innan jag hade i vitlöken är det en vanlig majonnäs, men den tyckte jag blev lite sådär, men aiolin blev väldigt god!! Och jag lyckades, nu med kylskåpskalla ingredienser och med en vanlig neutral rapsolja.
 
 
 
Aioli
  • 1 ägg
  • 2 dl neutral rapsolja
  • 1 msk citronjuice, eller lime
  • 1-2 tsk dijonsenap
  • salt och peppar
  • 1-2 vitlöksklyftor
Lägg alla ingredienser utom vitlöken i en behållare med höga kanter, till exempel mixerskålen. Mixa ihop allt. Börja med att ha mixerstaven i botten och rör den när du ser att det börjar tjockna. Blanda sedan ner pressad vitlök.
 
Den här skulle jag vilja prova med rökta räkor, det måste bli jättegott!! :-)
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: