Köttfärstårta

Publicerat 2013-04-07 20:16:00 | i kategori Alla recept, Kött, Övrigt,

Har ni hört talas om köttfärstårta förut? Det hade inte jag, förrän jag hittade ett recept på Vardagsmaten.se. Så jag tog och gjorde en LCHF-variant på den idag till middag. Kul med nåt nytt! :-) (äter du inte LCHF, kan du ju använda vanliga tortillabröd i stället för att göra egna)
 
 
Köttfärstårta 4 portioner
  • 3 stora ägg
  • 40 g smält smör
  • 1,5 msk grädde
  • 2 msk fiberhusk
  • 1,5 msk pofiber
  • salt
  • 600 g blandfärs
  • 2 tsk soja
  • 1 dm purjolök
  • 1 msk torkad oregano
  • ca 6 dl riven ost
  • salt och peppar
Värm ugnen till 175 grader. Vispa ägg, smör, grädde, fiberhusk, pofiber och salt med elvisp. Låt svälla ca 10 min. Klicka ut smeten på tre bakplåtspapper. Lägg plastfolie över och kavla ut i en rund ring. Grädda ca 10 min, tills de ser färdig ut och bara börjar bli brun i kanten.
 
Höj värmen till 200 grader. Skiva purjolöken och stek den i smör. Tillsätt färsen och genomstek. Krydda med soja, oregano. Smaka av med salt och peppar. 
 
Lägg hälften av färsen på första tortillabrödet (på bakplåtspapper). Lägg på en tredjedel av den rivna osten. Lägg på det andra tortillabrödet. Lägg på resten av färsen och ytterligare en tredjedel ost. Lägg på sista tortillabrödet och resten av osten. Grädda i ugnen ca 10 minuter, eller tills osten har smält. Håll vakt så att inte brödet blir bränt.
 
Dekorera gärna tårtan med färsk oregano. Servera gärna med creme fraiche och grönsaker.
 
Postat av: Mia

Jättegott med lite salsa till också!

Svar: Tänkte det, men hade ingen. Har du gjort den?
Angelica

2013-04-08 @ 19:13:20
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog
Postat av: Mia

Ja, fast brödbakningen gjorde att vi sköt upp det receptet länge. Till slut köpte vi vanligt tortillabröd istället! :p
Salsan var däremot hemmagjord. Har gjort en stor sats och frusit in i små lådor. :)

Svar: :-) Jag tar gärna recept på salsan om den var god!
Angelica

2013-04-09 @ 06:54:42
URL: http://maria.bernhardsson.se/blog
Postat av: pilla

Smaskigt. Köttfärspaj är mumsiga grejer det!

2013-04-09 @ 10:56:49
URL: http://pernillabredolt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: