Nu har jag gjort majonnäs

Publicerat 2013-04-19 10:25:04 | i kategori Alla recept, Mejerifritt, Tillbehör,

Och nu gick det väldigt bra. Gjorde säkert fel med mixerstaven förra gången, men nu funkade det. Tyvärr tycker jag att det är för mycket smak av vitvinsvinägern. Det är väl en smaksak säkert så jag tar nog mindre nästa gång. Och kan det vara så att jag saknar sockret? För det smakar inte riktigt som majonnäs tycker jag. Jag måste nog lära om mig.
 
 
Majonnäs
  • 1 ägg
  • 2 dl rapsolja, neutral
  • 1 tsk dijonsenap
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • salt, vitpeppar och svartpeppar efter smak
Lägg alla ingredienser i en smal skål med höga kanter. Börja mixa med mixerstaven i botten. När det börjar tjockna ska du börja vippa på den upp efter sidorna tills allt tjocknat.
 
Jag använde skålen som följde med mixerstaven. Jag använde också kylskåpskalla ingredienser, men det är säkert inte nödvändigt.
Postat av: ealina

Jovisst smakar hembakt majonnäs annorlunda mot köpe. Nuförtiden tycker jag istället inte om köpe utan väljer alltid min egna, hihi.

Under en whole30 är det förresten bäst att utesluta även rapsolja, så testa att göra din majonnäs på olivolja (den extra milda) istället. Det är min favvomajjo i alla fall. Och jag använder äppelcidervinäger, vet inte om det gör någon smakskillnad? Annars kan du ju använda citronsaft istället. Det funkar med :)

Svar: Jaha, jag hade ingen aning om att man inte skulle använda rapsolja. För det ingår väl i paleo? Är det bara olivolja och kokosfett? Nu när jag gjort den får vi äta upp den iaf, men nästa gång ska jag försöka hitta en mild olivolja i stället. Tack för tipset!!
Angelica

2013-04-19 @ 13:42:09
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Catharina

Visst är det skillnad på smaken. Jag gillar dock den hemmagjorda framför den köpta...som i mitt tycke mest smakar surt (vitvinsvinägern) jag har bara äggula, liite dijon, citronsaft och olja i min!

Kul att du fick det att funka denna gång!
Kram C

Svar: Jag ska göra om den lite grann nästa gång. Ska dessutom prova med olivolja i stället. Måste hitta en mild bara.
Angelica

2013-04-19 @ 17:52:38
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Cissi

Kul att se att det är fler än jag som säger att du kan använda citronsaft istället för vinäger :-) Kan säga att det eller limesaft ger mycket frächare smak på majonäsen!!

Svar: Ja, jag måste ändå göra om den snart, för den tar slut snabbt, så då blir det nog citron i alla fall :-)
Angelica

2013-04-19 @ 21:27:35
Postat av: ealina

Hej, ledsen för sent svar.. Nej, rapsolja är inte paleo.

2013-04-24 @ 13:20:21
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: ealina

Skickade för snabbt!
Det finns ju fler flytande fetter än olivolja och kokosolja. De flesta nötoljor är ju bra. Och avokadoolja borde ju vara gott?

Som fettkällor brukar jag mest ha olivolja (inkl majonnäs då), kokosolja, ghee (och smör då jag vet att jag klarar det), avokado, oliver och nötternötternötter. Fast jag försöker att inte äta för mycket av sistnämnda, haha, äter lätt aaalldeles för mycket nötsmör och sånt.. ;)

Det är väl lite här paleo och lchf skiljer sig åt tror jag. Lchf är ju väldigt mycket extra fett överallt (jo, det tycker jag). Paleo är mer naturliga fetter i maten känns det som. Ägg är ju perfekt sammansatt till exempel och kräver ingen extra yttre fettkälla. Lax och avokado är en mycket fettrik måltid med.

När det gäller whole30 tror jag att det är viktigt med yttre fettkälla i många lägen just för att många (amerikaner?) går från att inte äta nåt fett alls i princip, och (jag antar nu) för att då få en rush i ämnesomsättningsfixandet och må bättre uttrycker whole9 tydligt att det är viktigt med fett och att man inte ska snåla med det.

Att gå från svensk lchf till paleo/whole30 så är det betydligt mindre fett som gäller och då främst naturligt tillgängliga fetter! Man kan nog säga att generellt är paleo ungefär moderate carb moderate fat high protein :)

Svar: Jag börjar förstå mer och mer. Jag inser också att jag nog får göra min egen variant. Inte för mycket rotsaker och inte för mycket nötsmör ;-) Och frukt går också bort. Det blir lite ensidigt kan jag tycka när jag måste välja bort dom sakerna OCH mejeriprodukterna, men magen är ganska glad. :-) Majonnäsen jag gjorde igår på olivolja, klarar jag tyvärr inte äta, måste hitta någon mildare. Avokadoolja gillar jag inte, och nötoljor är ju så dyra, så det hade varit bra om man hade fått provsmaka. :-) Tack så väldigt för att du tar dig tid!! KRAM
Angelica

2013-04-24 @ 13:30:08
Postat av: madde

tycker majonnäsen blir godare när man har bara har äggulan istället för hela ägget !

Svar: Det ska jag prova! Håller på att testa mig fram vad jag tycker är godast, för att det inte ska smaka för mycket vinäger eller senap :-)
Angelica

2013-04-29 @ 18:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: