Krispiga pannkakor med citronkräm

Publicerat 2013-08-19 20:45:00 | i kategori Alla recept, Mat, Mejerifritt, Övrigt,

Gjorde riktigt goda pannkakor till middag idag! Receptet hittade jag på bloggen Hur bra som helst och gjorde om det lite grann för att passa mig bättre. Pannkakorna skulle egentligen sötas, men jag använde mig av banan i stället. Till pannkakorna serverades en citronkräm. Även den skulle sötas, och då visste jag inte riktigt hur jag skulle göra, så jag tog lite sukrin melis. Men då blev det liksom varken eller, varken sött eller osött. jag borde antagligen ha sötat mer, eller gjort ett annat tillbehör. Men det var ändå gott!
 
 
Blev pannkakorna krispiga då? Ja, i kanterna blev de det. Jag stekte mina i en liten stekpanna. Det är möjligt att de blir krispigare som plättar, kanske lättare att få dem tunnare då. Här kommer i alla fall receptet såsom jag gjorde det. 
 
Krispiga pannkakor ca 10 st, 2 port
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 krm salt
  • 1 liten banan
  • 1 tsk bakpulver
  • 4 ägg
  • rivet skal av en halv citron
  • 2,5 dl kokosmjölk, extra creamy
  • 1 tsk fiberhusk
Blanda torra ingredienser i en skål. Vispa i ägg och kokosmjölk. Ta i lite fiberhusk om smeten känns väldigt rinnig. Låt stå några minuter. Stek i kokosfett på mellanvärme, ganska tunna.
 
Citronkräm
  • 3 äggulor
  • ett par skvättar citron
  • 2 tsk sukrin melis
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 4 msk kokosmjölk, extra creamy
Häll alla ingredienser, utom kokosmjölken, i en kastrull. Låt sjuda på svag värme, under omrörning, tills det börjar tjockna. Dra av från värmen och vispa. Låt kallna. Vispa sedan i kokosmjölken och låt den kallna i kylskåpet innan servering.
Postat av: Anna

Det där såg gått ut! Jag gjorde några kesoplättar när jag körde LCHF, då tog jag vispad grädde och jordgubbar el hallon på. Det blev gott! Kanske kan byta ut citronkrämen mot det?
Såg att du kollat in vår blogg och blev nyfiken. Kikar tillbaka! Fin blogg!
Anna

2013-08-20 @ 06:13:25
URL: http://wila.nu/
Postat av: Lana

Låter smaskens! :)
Måste testa citronkrämen nån gång!
ha en fin kväll!
Kramar!
//Lana

2013-08-20 @ 16:38:04
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Jonathan

Mums! Måste testa att göra de där någon gång!

2013-08-20 @ 19:27:16
URL: http://www.lchf-recept.se/
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Härlig middag! Älskar pannkakor!

2013-08-22 @ 22:02:41
URL: http://bakasockerfritt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: