Morots- och kokossoppa med bacon

Publicerat 2013-08-29 14:41:34 | i kategori Alla recept, Mat, Mejerifritt, Övrigt,

Måndagens middag blev en soppa, med recept från bloggen Fett nyttigt. Jag gjorde ganska exakt efter receptet, fast hade ingen färsk chili. Soppan är mejerifri och jag serverade den med mejerifri paleofralla. Jag tyckte den var god, den fick extra smak av att jag kryddade på den med chiliflakes. Rätten får man väl säga är liberal lchf, då den baseras på morötter. Helt klart paleo!
 
 
Morot- och kokossoppa 3-4 port
  • 1 knippe morötter, jag tog 8-9 morötter, ca 350 g tror jag
  • 1 gul lök, jag tog en schalottenlök
  • 0,5-1 chili, jag tog chilipulver
  • 1 vitlöksklyfta
  • 5 dl vatten
  • 5 dl kokosmjölk, jag tog santa maria extra creamy
  • persilja, timjan, salt
  • bacon
  • chiliflakes för extra smak
Skala och skiva/hacka morötterna, löken, chilin och vitlöken. Koka i 5 dl vatten tills moroten börjar bli mjuk. Ta av kastrullen från spisen. Mixa med mixerstav till en jämn puré. Tillsätt kokosmjölk, persilja, timjan och salt. Mixa igen. Koka upp. Servera med knaperstekt bacon. 
 
 
Postat av: Sara på Vardag.nu

Ser kanon ut! Morötter och kokosmjölk är förvånansvärtgott tillsammans. Jag brukar göra något liknande. Jag har ingefära i också, det är väldigt gott!

Svar: Första gången för mig som jag åt nåt med morötter och kokosmjölk tillsammans, men du har rätt, det är gott tillsammans :-)
Angelica

2013-08-30 @ 12:42:52
URL: http://vardag.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: