Sötpotatismos

Publicerat 2013-08-17 20:48:30 | i kategori Alla recept, Mejerifritt, Tillbehör,

Vad tycker ni om sötpotatis? Jag tycker det är hur gott som helst!! Det är jag ensam i familjen om att tycka. Maken kan äta det, men tycker inte att det är så gott. Och barnen gillar det inte, fast jag brukar försöka få dom att smaka lite varje gång jag äter.
 
Sötpotatis är en ört (alltså inte potatis) där man äter rotknölarna. Det har ett högre kolhydratinnehåll än vanlig potatis, men innehåller också bra med vitaminer och mineraler. Det ska tydligen påverka blodsockret mindre än en potatis också. Så ja, jag kommer fortsätta äta sötpotatis, däremot ska det nog inte ätas så ofta om man är ute efter viktminskning.
 
I alla fall... det sista jag gjorde med sötpotatis var sötpotatismos! Suveränt gott tyckte jag! :-)
 
Basilikabiffar med sötpotatismos och stekt lök
 
Sötpotatismos ca 2 port
  • 2 st sötpotatis
  • 1 msk smör eller ghee
  • flingsalt
Skala sötpotatisen. Skär i bitar. Koka tills den får lagom konsistens. Känn efter med sticka. Mosa/mixa med smör eller ghee för helt mejerifritt. Salta med flingsalt. Njut!
 
 
 
Postat av: Paula

Jag älskar sötpotatis. Bland det godaste jag vet :)

Svar: Eller hu! Bland det godaste som finns! :-)
Angelica

2013-08-18 @ 21:00:32
URL: http://livehealthier.blogg.se
Postat av: Åsa Sahlman

Åh, sötpotatis som är så gott och som man kan göra så mycket gott med! Ugnsrostade i skivor/klyftor med lite olja och flingsalt, mos, puré, grillade i skivor eller till och med fritera som strips som Åse på 56kilo.se gör.
Kram ÅsaS

Svar: Fritera som strips lät ju bara alltför smarrigt!!! :-)
Angelica

2013-08-18 @ 21:53:32
Postat av: Christine

Älskar sötpotatis! I Peru gör de sötpotatischips!

Du bara MÅSTE göra ceviche, för den ackompanjeras av just sötpotatis! Jag bjuder på mitt bästa recept, svärmors eget:
Ceviche till fyra personer
800 gram pangasiusfile (hajmal)
500 gram oskalade räkor
1-2 stjälkar selleri
4 normalstora vitlöksklyftor
1 rejäl bit ingefära (5x6 cm cirka)
salt, svartpeppar
6-10 st mjuka lime (annars kommer det ingen saft ur dem)
isbergssallad/salladsblad av annan sort
1 stor sötpotatis
2 röda lökar
Chili för den som vill ha starkt
Börja med att göra halvmånar av löken, skivat tunt. Lägg i saltat vatten under tiden du förbereder resten.
Hacka sellerin finfint, små pyttebitar ska det vara. Riv ingefära och pressa vitlöken. Här kommer även hackad chili in i bilden. Lägg i en stor skål. Skär fisken i bitar och blanda i skålen. Salta och peppra. Ganska mycket salt…en msk säkert. Låt fisken stå, helst en halv dag för smakens skull. Jag låter den stå en halv dag enligt svärmors recept.
Koka under tiden potatisen, försiktigt, för sötpotatis kokar gärna sönder. Häll av löken och skölj i iskallt vatten.
Dags för servering! Ta ett par skedar med fisk och räkor, lägg i mixer, droppa över lite lime och mixa till slät smet. Häll smeten över fisk- och räkblandningen. Pressa limen och blanda med fisken, rör om ordentligt och låt stå cirka 15-30 minuter. Skiva potatisarna tjockt, lägg upp salladsblad på tallrikar med potatisarna bredvid. Skölj av löken i iskallt vatten. Lätt upp fisk i salladsbladen och strö över lök.
Ät direkt och njuuuut!

Svar: Vad snällt att lämna ett helt recept!! Det där har jag aldrig ätit!
Angelica

2013-08-18 @ 23:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: