Skrämmande...

Publicerat 2013-02-19 22:28:19 | i kategori Blandat, Fakta, Jag och LCHF,

Jag hade inte tänkt logga in på bloggen ikväll, utan ta en "ledig" kväll. :-) Men nu kunde jag inte hålla mig. Hamnade i en diskussion på Instagram om huruvida det är farligt med LCHF, att det leder till både cancer, stroke och hjärt- och kärlsjukdomar... Suck... Det var dessutom det som lärdes ut på en vårdutbildning vid Gävle komvux. Skrämmande att det är så!!!
 
Jag försöker att inte retas upp av sånt, men har svårt att låta bli. Tänk att även idag, lärs helt felaktiga påståenden ut inom vården. Det är inte bara redan befintlig personal som fått utbildning inom den gamla skolan som tror på detta, utan även blivande personal... Ja, jag blir uppretad...
 
En artikel som utbildaren visat upp som undervisningsmaterial om att LCHF är farligt är denna:
LCHF orsakar cancer och hjärt- och kärlsjukdomar
 
Det lustiga med den artikeln är att den egentligen bara säger att man inte ska äta snabbmat, bageriprodukter, choklad, glass, socker utan i stället äta hälsosam mat. Och hur går det stick i stäv med LCHF??
 
Kostdoktorn bemötte den artikeln med detta
Föråldrade varningar i Sydsvenskan
 
Och med det säger jag Godnatt för idag!
Postat av: Catharina

Jag blir också så jävla förbannad när jag läser sånt där...även jag har svårt att inte säga/skriva något! Så jag förstår dig! Modigt av dig att säga dina åsikter på instagram...gissar att du blev påhoppad...Det brukar i varje fall alltid jag bli!

Jag förstår faktiskt inte vad de som är fel med LCHF. Jag fattar inte hur det kan uppröra så många.

Sen är det ju SKANDAL att ny vårdpersonal matas med felaktig info. Skrämmmande är vad det är. Det är ju bara vanlig, ren mat vi äter. Visst är det konstigt att folk blir mer upprörda om vi äter kött/fisk/fågel/ägg, med grönsaker och sen smör/gräddsåser/oljor/avokado/nötter/frön mot om vi skulle äta cola och choklad. Det är helt sjukt. Världen är upp och ner :(

Ibland får jag en känsla av de som är emot LCHF, ska vara emot bara för att. De kämpar med näbbar och klor för att göra allt för att de ska få rätt. Jag säger bara lycka till med det ;)
Ge detta 5 år till så tror jag att fler förstår vad det verkligen INNEBÄR att äta naturlig mat!

Kram C

Svar: Jag brukar inte gå in i diskussioner men när någon hävdar att LCHF leder till döden kan jag inte låta bli... :-) Bara väntar på den stora revolutionen... ;-)
Angelica

2013-02-19 @ 23:37:24
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Ida

Det börjar bli lite tröttsamt på att höra hur farligt det är med LCHF och folk ifrågarsätter mitt val att äta enligt LCHF. Här är ett jätteintressant inlägg som handlar om hur dietister borde skämmas eftersom de lär ut fel. Värt att läsa. http://coltingblogg.com/2013/02/13/svenska-dietister-borde-skammas-ta-ansvar-nu/

Svar: Ja, det har jag läst. Älskadet det! :-)
Angelica

2013-02-20 @ 06:18:21
URL: http://getrippedmedlchf.blogg.se
Postat av: Lana

Jag orkar inte längre med dessa diskussioner... när någon på jobbet ifrågasätter mitt sätt att äta säger jag bara att min mage mår bra av denna mat...punkt slut!
Men visst är det tröttsamt! :(
Kram kram
//Lana

2013-02-20 @ 18:27:58
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: alexandra

Jag läste i tidningen HÄLSA idag (hos vårdcentralen) att om man bara gav barnen bra frukost, som gröt, mackor och juice på morgonen så behövde man inte tänka så mycket på vad de åt resten av dagen. Helt galet, man blir ju mörkrädd.

Ang LCHF och PF (periodisk fasta) så undviker jag att säga något på jobbet etc. Många blir så provocerade och jag orkar inte försvara mitt livsval hela tiden. Jag vet bara att jag för första gången mår bra och inte är hungrig. Jag har sedan jag var 8 år fått rådet att äta mindre och träna mer - med resultatet att jag blivit tjockare och tjockare..Nu när jag jobbar med att avliva fettskräcken och äta fett och protein börjar jag äntligen gå ner i vikt. Halleluja!

Svar: Ingen mening att säga så mycket om PF på jobbet, frukosten är helig ;-)
Angelica

2013-02-20 @ 19:24:03
URL: http://eatsleeptrainworkrepeat.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: