Äggmjölk

Publicerat 2013-01-04 20:35:00 | i kategori Alla recept, Frukost, Övrigt,

Jag har länge funderat på att testa äggmjölk, men det har inte blivit av. Det har inte låtit sådär jättegott direkt, så jag har inte haft så bråttom. ;-)
Men till frukost idag tog jag fram Monique Forslunds fina kokbok och gjorde hennes recept på äggmjölk:
 
Äggmjölk 1-2 port
  • 2 råa ägg
  • 50 g smör eller kokosfett
  • 3 dl hett vatten
Mixa ägg och smör/kokosfett med stavmixer. Blanda i vatten. Krydda gärna med till exempel kanel eller kardemumma.
 
Jag kryddade med kanel och kakao, men ska strunta i kakaon nästa gång och ta kanel och kardemumma. Jag gjorde på halva receptet i morse och använde kokosfett så den blev helt mejerifri. Äggmjölken smakar inte så mycket i sig själv, så det är gott att krydda. Ska testa att göra det här igen, kanske blir det en ny favorit?
Det är i alla fall ett bra sätt att få i sig fett och protein och minimalt med kolhydrater.
Dagens frukost: 0,5 sats äggmjölk, ett kokt ägg med två teskedar majonnäs. Totalt blev detta bara 1 g kolhydrater.
Postat av: Lana

Det är jättegott med äggmjölk, jag brukar göra ägglatte. Det smakar precis som riktig latte! :)
Ha en toppen helg!
Kram
//Lana

2013-01-04 @ 21:36:25
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Victoria

Om du vill ha mer/annan smak kan du hälla i te eller kaffe istället för vatten.

Svar: Kaffe dricker jag inte, men jag kanske testar med te nån gång :-)
Angelica

2013-01-05 @ 23:54:45
URL: http://tojismat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: