Chokladparfait med smak av apelsin

Publicerat 2013-01-01 21:37:08 | i kategori Alla recept, Godsaker, Högtider,

Den här efterrätten blev jag bjuden på av en kompis en gång och tyckte den var väldigt smaskig. Tyvärr fick jag inte samma smak på den själv trots att jag nog dubbelt så mycket apelsinsaft som receptet anger.
Det är Anna Halléns recept som finns på recept.nu.
Chokladparfait med smak av apelsin 6-8 port
  • 150 g choklad, minst 70 % kakaohalt
  • 6 äggulor
  • 3 msk honung
  • 6 msk pressad apelsin (jag hade som sagt mer, beror kanske på apelsinerna)
  • 3 krm vaniljpulver
  • salt
  • 6 dl grädde
Smält chokladen i en skål i micron.
Vispa äggulorna med honungen till ett tjockt skum.
Rör ner lite i taget, den avsvalnade chokladen.
Smaksätt med apelsinsaft, vaniljpulver och lite, lite salt. Blanda väl.
Vispa grädden, men inte för hårt. Rör ner lite av grädden i chokladen. Blanda sedan i resten.
Fyll portionsformar eller en större form.
Ställ i frysen i minst tre timmar.
Ta fram den ett tag innan servering så den får tina lite.
 
 
Postat av: Catharina

Även fast jag själv nästintill aldrig äter efterätter så är det kul att läsa om ändå! Plus också för fin uppläggning/garnering!

Kram C

Svar: Man kan ju njuta av att läsa och titta på bilder också, det är ju faktiskt mycket bättre än att äta det :-)
Angelica

2013-01-03 @ 20:35:12
URL: http://lycka33.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: