Laxfärsbiffar med basilika och gräddstuvad savoykål

Publicerat 2013-01-06 20:44:14 | i kategori Alla recept, Fisk, Tillbehör,

Vi hade laxfilé i frysen, som hade blivit över från att vi gravade lax före jul. Det var flera bitar i olika storlekar så inget som passade att tillagas på mitt vanliga sätt. Jag började bläddra lite i några LCHF-tidningar och hittade ett recept på laxfärsbiffar som jag tog inspiration av. Och så hade jag en savoykål i kylen som började bli gammal. Så jag googlade lite och hittade ett recept som jag snodde rakt av. Hittade det hos Jimps & Millis LCHF.
Laxfärsbiffar ca 6 port
  • 1000 g laxfilé
  • 4 ägg
  • salt och peppar
  • ev. torkad basilika, ungefär 1,5 msk
Kör lax och ägg i matberedare tillsammans med kryddor, till en färs. Forma små biffar. Stek i smör.
(Jag stekte dem för länge så de blev lite torra. De blev klara snabbare än vanliga köttfärsbiffar.)
Gräddstuvad savoykål 4 port
  • 1 savoykålshuvud
  • 4 dl grädde
  • 0,5 grönsaksbuljongstärning
  • 100 g philadelphiaost
Skär kålen och stek lätt i smör. Häll i grädde och buljongtärning och låt småputtra lite tills kålen mjuknat. Rör ner philadelphiaosten och låt koka ihop.
Postat av: Fröken Nilsson

mmmm detta är gott!!
laxbiffar är en favvo här hemma :)

Svar: Och inte var det så svårt som jag trodde heller :-)
Angelica

2013-01-07 @ 12:34:46
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: