Kladdkaka med kakao och mandelmjöl

Publicerat 2013-07-27 19:54:01 | i kategori Alla recept, Godsaker,

 
NU kommer receptet på kladdkakan jag gjorde på bloggens 1-årsdag. Det blev lite senare än tänkt, men jag har semester och det har varit fint väder så jag har inte varit in på datorn en enda gång sen sist. Som sagt, jag gjorde kakan med kakao i stället för choklad som annars är så populärt, just för att hålla nere kolhydraterna. Det är samma recept som jag använt till kladdiga muffins.
 
Jag gjorde kakan i två portionsformar, 12 cm i diameter. Och jag som är en sån gottegris hade inga problem att få i mig allting, men jag tycker nog att den här smeten ger 4 portioner. 
 
Kladdkaka med kakao och mandelmjöl 4 port
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 1,5 msk bakery+ (eller ta valfri sötning)
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 4 msk kakao
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 0,5 krm salt
Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Rör ner det smälta smöret. Blanda mandelmjöl, kakao, vaniljpulver och salt i en annan bunke och blanda sedan ner i äggsmeten. Häll i lämplig form. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 7-8 minuter. Ta ut och låt svalna. Låt dom gärna stå i kylskåpet några timmar så får den en härlig krämig konsistens och smak. Jag var sent ute och stoppade in den i frysen så den skulle få rätt konsistens.
 
Servera gärna med vispad grädde och hallon. Mycket gott!!
Postat av: Erikas LCHF till vardag och fest

Mums... tack för receptet!

Svar: Varsågod :-)
Angelica

2013-07-28 @ 18:04:43
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: