Koladoftande fett-te och dagens middag

Publicerat 2013-07-01 22:15:57 | i kategori Alla recept, Frukost, Mat, Övrigt,

Som ni vet så har jag ju börjat dricka fett-te ibland. Går ju precis lika bra att använda kaffe, fast det dricker inte jag. Det kallas gärna för MBC - magic bullet coffee, eller bara bullet.. kärt barn har många namn... Även min man gillar den här drycken så han tar också en kopp ibland.
 
Jag tycker det blir godast att ta 25 g ekologiskt saltat smör och 1 msk ekologiskt kokosfett, lägga i en kopp, hälla över lite kokhett vatten. Ställa ner mixerstaven och mixa. (viktigt att mixa om man inte vill att fettet ska flyta ovanpå) Fylla på med vatten och stoppa ner en tepåse. Och det godaste är att använda söderte. Då lukter det så gott, det luktar kola! :-) Och då kryddar jag inget extra. Ibland tar jag andra smaker och kryddar då gärna med kanel och/eller kardemumma.
 
 
Det är perfekt att dricka en sådan när man känner att man behöver öka upp fettet lite. Ibland är det svårt att göra det i maten kan jag tycka. Jag var hungrig ikväll, hade ju ändå cyklat idag. Så jag åt några ostskivor när barnen fick sitt kvällsfika. Men i stället för att riskera att börja trycka i mig kolhydrater drack jag en sådan här efteråt. Perfekt!
 
 
Dagens middag blev faktiskt god till slut. Det var meningen att vi skulle äta tacos, men maken hade glömt köpa tacosås, vilket jag blev lite grinig över, och majs till barnen vilket dom blev lite grinig över, så jag gjorde en annan variant. Värmde tacoköttfärsen med ost i micron så den smälte och åt kokt ägg, en halv avokade och babyspenat och gurka till! 
 
 
Postat av: Cissi

Jag dricker också kokoskaffe (som jag kallar det) ibland. Speciellt på morgonen när jag inte är sugen på frukost men ändå behöver ha lite i mig. Jag har en Tassimo bryggare (som brygger både kaffe och te) och i den behöver jag inte mixa kaffet med kokosfettet. Jag lägger ner 1 tsk kokosfett och 1 msk grädde, brygger kaffet och rör om. Smiiiiidigt!

Svar: Ibland tar jag bara en sked kokosfett i te, men när jag tar mer med smör som jag gör nu, vill jag nog ha stavmixern. Smidigt är bra! ;-)
Angelica

2013-07-02 @ 00:05:01
URL: http://cissispringer.wordpress.com
Postat av: Annika

Låter gott med teet! Ska prova ;)

Svar: Gör det! :-)
Angelica

2013-07-03 @ 20:21:19
URL: http://dagsmabra.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: