Fröknäcke med nötmjöl

Publicerat 2013-05-20 15:01:00 | i kategori Alla recept, Bröd, Mejerifritt,

Idag testade jag att göra ett nytt fröknäcke, efter att ha sett ett recept hos Erikas LCHF till vardag och fest. Nu hade jag inte tillräckligt med mandelmjöl så jag fyllde ut med hasselnötsmjöl. Och så visade det sig att jag hade slut på sesamfrön så jag ersatte det med ljusa psylliumfrön och lite extra solroskärnor. 
 
Mitt bröd blev ganska tjockt på plåten, jag kanske hade för liten plåt. Så i mitten blev det aldrig hårt. Men i kanterna blev det väldigt sprött och gott. Ni kanske har bättre lycka än jag. Här kommer i alla fall receptet på hur jag gjorde.
 
 
Fröknäcke med nötmjöl 1 plåt
  • 0,75 dl mandelmjöl
  • 0,25 dl hasselnötsmjöl
  • 0,5 dl pofiber
  • 1 msk fiberhusk
  • 0,5 dl pumpakärnor
  • 0,5 dl linfrön
  • 1,25 dl solroskärnor
  • 0,25 dl ljusa psylliumfrön
  • 0,5 tsk salt
  • 40 g kokosfett
  • 2,5 dl kokande vatten
  • flingsalt
Blanda alla torra ingredienser. Koka vattnet och blanda med kokosfett. Blanda ner det i det torra. Låt stå ca 5 minuter. Kavla ut tunt på en plåt. Använd gärna plastfolie. Strö över flingsalt. Grädda i 150 grader i en timme. Slå av ugnen och låt brödet torka ytterligare 30-60 minuter.
 
Postat av: Emma

Det lät jätte gott. Mina knäcke är nästan aldrig klar efter angiven tid, så jag brukar dra ner temperaturen til typ 50 grader o sätta en träslev i kläm i luckan o låta det stå där några timmar. Ditt bröd borde torka tillslut det med.

Ska ta o pröva detta som omväxling till mitt fröknäcke. =)

Svar: Ja, jag får testa det nästa gång. Tack för tipset!
Angelica

2013-05-20 @ 22:49:28
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Låter jättegott med hasselnötsmjöl. Tyvärr är min man allergisk mot hasselnötter men jag älskar det. :-)

Mitt knäckebröd kan ibland behöva lite extra tid i ugnen. Verkar bero lite på hur tjockt det blivit eller om jag lyckas hälla på för mycket vatten ibland. :-)

Svar: Jo, det brukar i och för sig det jag brukar göra i vanliga fall också! :-)
Angelica

2013-05-21 @ 11:07:34
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: