Dags att skärpa mig?

Publicerat 2013-10-28 18:10:00 | i kategori Jag och LCHF, Personliga tankar, Viktminskning,

Jag funderar mycket på min kost och hur strikt jag ska vara. Som ni märkt tillåter jag rotfrukter, någon frukt ibland och lite bröd. Men den sista tiden har det känts som att jag börjat spåra ur lite. Jag har inte velat fokusera på viktminskning på ett tag då jag inte känner mig motiverad till det. Men samtidigt är jag inte riktigt bekväm med mig nu.
 
Sen jag började äta mer kolhydrater har jag gått upp 1-2 kg. Och även om det låter lite, så märker jag av dom. Nu är det inte egentligen kilona som är det viktiga, men jag vill bli av med det extra pluffsiga som jag känner av runt mage och höfter. Så nu ska jag börja jag tänka lite mer på vad det är jag stoppar i mig.
 
Jag tjuvstartade igår, men vägde och mätte mig i morse för att se om det blir någon skillnad. Min tanke är att fortsätta äta ungefär som jag gör, men vänta med rotfrukter och eventuell frukt till helgen. Kanske försöka dra ner lite på mejerier. Och sluta småäta! Jag kommer inte att räkna kolhydrater, mer än ibland, för min egen skull för att se hur jag ligger till.
 
Nu verkar det som att jag har dragit på mig en förkylning, för jag vaknade med halsont i morse. Så tyvärr får träningen stå tillbaka lite nu, så då blir det extra viktigt med kosten känner jag.
 
Hur är det med er? Jag är nyfiken, hur strikta är ni? Räknar ni kolhydrater? Räknar ni kalorier? Äter ni mejerier? Äter ni rotfrukter? Ni är många som läser min blogg och det skulle vara roligt att höra lite mer från er om hur ni gör? 
 
 
Postat av: Lana

Jag äter inga mejerier, inga rotfrukter förutom morötter (reagerar inte på sötman i morötterna), inga frukt och bär. Inga nötter heller sedan jag varit hos näringsterapeut (inte bra för mig med sköldkörtelproblem).
Men jag räknar inte kalorier. Äter frukost, lunch och middag.
Bland alla kosttillskott som jag fått av min näringsterapeut äter jag krom. Jag har inte haft sötsug sedan 21 september så jag började med dessa tabletter. Kanske något för dig? :)
Kram kram
//Lana

Svar: Krom kanske vore nåt. Har du lust att lägga ut vilka du äter?
Angelica

2013-10-28 @ 18:40:16
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Michael

Äter ingenting som innehåller mer kolhydrater än tumregeln säger, max 5gram/100 gram vara. Kalorier räknar jag ej. Rotfrukter någon gång. Mejerier i form av riktigt feta ostar, grädde, smör, A-fil. Bröd äter jag inte heller men saknar hårt bröd. Öl, snacks osv.., max 1gång på 2 månader. Äter mycket lax, kött, kyckling oftast med bara sallad till och dunderfet sås.
Detta fungerar iaf för mig. -11 kg sen 4/8.
Älskar lchf metoden!

Svar: Den där tumregeln har jag aldrig följt faktiskt. Men har funderat på att börja! :-) Grattis till fina resultat!
Angelica

2013-10-28 @ 18:59:30
Postat av: Sofie

Jag äter ganska liberalt men frukt väldigt sällan,rotfrukter ibland, främst morot. Mejeriprodukter skulle jag gärna klara mig utan(med tanke på A1-kasein, tillväxthormoner osv) men jag tycker det vore lite för tråkigt då :) Älskar ost så det måste jag ha men väljer främst getost och ost av A2 kor samt ekologiska produkter. Annars blir det lite turkisk yoghurt blandat med kokosmjölk till frukost med bär och nötter och grädde använder jag i matlagning någon dag i veckan. Är så förtjust i lchf-bröd så jag äter kanske en skiva per dag, ofta till morgonkaffet.

Räknar inte heller kolhydrater eftersom jag äter lågkolhydratkost för hälsans skull, är inte sockerberoende och behöver inte gå ner i vikt. (Trots att suget nog sätter in ibland särskilt när hormonerna spökar :) )Våra kroppar är ju så olika och har olika sätt att hitta sin balans.

Lycka till att hitta rätt balans med kosten! Det gäller att lyssna på kroppen.


Svar: Tack! Ja, jag försöker lyssna på kroppen och hitta rätt. Jag tror det fortsättnignsvis kommer bli blandat också, mellan liberalt och strikt LCHF.
Angelica

2013-10-29 @ 06:34:59
URL: http://nuetsnyanser.blogspot.com
Postat av: Fredrik Kornberg

Nja.Jag äter nog mycket på känn.Då jag äter för hälsa och är normalvikt så kan det bli väldigt olika men jag äter aldrig spannmål eller vitt socker.När Jag äter mer så är det pga mer grönsaker och ibland någon rotfrukt.Jag jagar alltså inte varge liten kolhydrat men så bantar jag inte heller.Då blir det nog så att ena dagen kan bli strikt medan nästa är liberal eller normal lchf.

Svar: Det låter som en bra kosthållning! .-)
Angelica

2013-10-29 @ 08:00:58
URL: http://www.sundfriskochstark.wordpress.com
Postat av: Isabel

Jag är hyfsat liberal, äter för hälsan men oxå för att behålla min vikt. Unnar mig mkt grönsaker - nyttigt och gott. Dock ej rotfrukter i särskilt stor omfattning. Märker dock att när jag blir för generös med mejerier drar det lätt iväg både i form av sug och viktuppgång. Tycker jag hittat en bra balans och tillvaron kraschar inte om jag faller för frestelser nån gång ibland. Det är ju livet! Har kört lchf drygt ett år nu. Gick ner tio kg första 5 mån och sedan legat still. Tror min kropp hittat sin idealvikt. :-)

Svar: Härligt att höra!!
Angelica

2013-10-29 @ 14:38:23
Postat av: Susanne

Jag räknar ingenting. Jo tappade kilon ;)
jag äter kött, fisk, fågel och ägg. Alla grönsaker, utom rotfrukter, röda grönsaker som paprika, tomat osv. Jag äter mejeriprodukter, stuvar tex broccoli eller spenat med grädde. Använder även mig utav cremefraiche. Ibland blir det grekisk yoghurt med bär och frön till frukost, men ytterst sällan eftersom jag inte håller mig nöjd på det tillräckligt länge. Jag äter frukost, lunch och middag inga mellanmål.
Jag började på LCHF för knappt 2 månader sen och har gått ner 4 kg. 7 kg kvar till min målvikt även om jag redan ligger inom "normalvikt".

Svar: Haha! "Tappade kilon", den var bra!! ;-)
Angelica

2013-10-30 @ 09:20:22
URL: http://mslyckad.blogg.se
Postat av: Nenna

Hej,
Kul att se en bloggare från Sundsvall eftersom jag själv bor där.

Jag har ätit LCHF i 2½ år och har aldrigt haft viktproblem. Jag äter ganska strikt får jag väl säga.

Kan äta rödbetor ibland och även hallon,blåbär & jordgubbar. Annars äter jag mycket grönsaker.

Som lunchtips kan jag nämna E-street. Det går bra att ersätta potatisen eller pastan med grillade zuchinni, paprika & chanpinjoner.

Svar: Vad kul att du också är från Sundsvall! :-) E-street har jag aldrig varit på, men det lät ju gott det där!
Angelica

2013-10-30 @ 14:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: