Strikt frukost med kokosmicrobröd

Publicerat 2013-10-27 11:16:00 | i kategori Alla recept, Bröd, Frukost,

Idag gjorde jag en gammal favorit, som jag mer eller mindre glömt bort. Microbröd på mitt recept med kokosnötsmjöl. Det har ju varit en del diskussioner om mandelmjölets vara eller icke vara, men här behöver du inte bekymra dig om det. Och förresten, det är synd att märkningen på mandelmjölen inte stämmer, men oavsett är det fortfarande mycket bättre än vanliga mjöler. Och om du vill använda mandelmjöl är fortfarande, som alltid, helt upp till dig!!
 
Det vanligaste när det gäller microbröd är att man tar 1 dl mandelmjöl, men jag tycker det här funkar minst lika bra, och innehåller som sagt färre kolhydrater. Det finns olika sorters kokosmjöl, men jag använder Aman Pranas som finns att köpa bland annat på LCHFbutiken.se. En mycket bra butik där du vet att du får bra varor!
 
Microbröd på koksnötsmjöl 1 port
  • 25 g smält smör
  • 1 ägg
  • drygt 1 msk kokosnötsmjöl (Aman Prana)
  • salt och kardemumma
Så här brukar jag göra, det tycker jag är enklast:
Lägg smöret i en skål och smält i micron. Ta ut skålen och blanda ner ägget och sedan kokosnötsmjölet. Krydda med salt och kardemumma eller vad du nu vill. Grädda i micron på full effekt i 2 minuter.
 
 
På bilden här ovan visar jag fördelningen på hela frukosten inklusive pålägg. Ni ser, det är en strikt frukost. Jag hade ingen streckkod till korven, utan fick ta någon schablonkorv, men det ska inte vara någon större skillnad. Jag använder mig av appen shape up när jag vill kolla "vad" jag äter. Det här blev ca 570 kalorier, men jag lovar, jag är mätt!!
 
Jag har en hel del att göra idag, så det kändes bra att grunda med en mättande frukost. Jag ska vara borta några timmar för att sjunga, och det är bäst jag börjar göra mig i ordning nu. På återseende!
Postat av: Veronica

Aha.. här har vi receptet på det där mikrobrödet. Måste testa de nån dag. Bra innehåll på kolisar ju.

Ha det fint!

/Veronica

Svar: Ja, men gör det! Enkelt att göra nån gång när man är sugen på macka :-)
Angelica

2013-10-27 @ 14:54:25
URL: http://humlanssurr.blogspot.se/
Postat av: Fröken Nilsson

Mmm gott! Här blev det oxå mackfrukost fast med nöt och fröbrödet jag gjorde i veckan, oerhört gott ibland.

Svar: Ja, såg det, verkar gott!! :-)
Angelica

2013-10-27 @ 17:21:44
URL: http://frokennilssonskok.com
Postat av: Tina

Åh, det vart ju riktigt gott och mättande!! Men jag får inte till mitt bröd så att det ser så fint ut som ditt dock... Hur stor skål har du, på ett ungefär?

Svar: Kul att du gillade det!! Jag använder mig av en frukostskål, i keramik. Den är ca 10 cm i diameter längst upp, och kanske 5 cm i botten. Det går att använda flat tallrik också.
Angelica

2013-10-30 @ 18:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: