Grön räksoppa med saffran

Publicerat 2013-09-27 20:07:18 | i kategori Alla recept, Fisk, Övrigt,

I onsdags skalade jag en massa räkor. 1 kg, och av renset som blev kvar gjorde jag en buljong. Jag har ju insett nu att det bara är dumt att kasta bort skalen. Jag gjorde det enklast möjligt och bara lade i lite vad jag ville, utan att följa något recept. Det gjorde jag idag när jag gjorde soppan också. Och soppan blev så god, så god. Jag gillar min matlagning... ;-)
 
Tyckte jag var lite nytänkande med spenat i soppan, och saffran är ju alltid gott!
 
Soppan blev gulgrön av spenat och saffran
 
Till buljongen hade jag
  • skal från 1 kg räkor
  • 1 gul lök
  • ca 2 msk tomatpuré
  • ca 1-2 msk vitvinsvinäger
  • 2-3 lagerblad
  • hela svartpepparkorn
  • vatten så det täckte skalen i kastrullen
Och så fick det stå ock koka ett tag innan jag silade den. Sen fick den stå i kylen och vänta till idag.
 
 
Till soppan
  • 10-15 cm purjolök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 morot
  • räkbuljongen (ca 6 dl)
  • färsk babyspenat (ca 0,5 - 1 dl)
  • ca 2 dl grädde
  • ca 1,5-2 dl creme fraiche
  • ca 1-1,5 dl philadelphia
  • salt och peppar
  • saffran
  • räkor
Skiva purjolöken och vitlöken och stek i smör. Skala och skär moroten och lägg i kastrullen. Fyll på med buljongen. Låt koka i 10 minuter ungefär. Lägg i spenaten (valfritt) och mixa soppan slät. Häll i mejeriprodukterna och krydda och koka ytterligare ca 10 min. Lägg i räkor i soppan eller vid serveringen.
 
Postat av: ealina

Oh, vad gott med saffran i soppan!
Jag ser nåt bröd där på bilden? Är det nåt du bakat själv? :)

Svar: Jo, brödet har jag gjort själv. Inget recept som ligger på bloggen, ett LCHF-bröd :-)
Angelica

2013-09-28 @ 18:51:36
URL: http://ealina.blogspot.se
Postat av: Lana

Mmm...låter fräscht och mycket gott! :)
Kram kram
//Lana

2013-09-29 @ 17:29:12
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: