Grön smoothie med frukt och rosa barnsmoothie

Publicerat 2013-09-14 08:24:00 | i kategori Alla recept, Frukost, Mat, Mejerifritt,

 
Vilket rabalder det blev på instagram igår om denna bild. Jag hade taggat den med #lchfmedfrukt, och det blev ifrågasatt. Jag tycker det är konstigt, för sånt gör aldrig jag. Jag är ganska öppen med vad jag äter och det är ingen hemlighet att jag lagt till frukt, och att jag trivs med det just nu. Vi måste kunna respektera varandra för de matval vi gör. Jag gillar inte alla bilder alla lägger ut, men jag ifrågasätter inte deras val. 
 
I alla fall så testade jag någonting helt nytt till frukost igår. En smoothie med mycket frukt och lite fett för att se hur jag reagerade på den. Den var god, och det gick bra. Jag åt också ett kokt ägg till. Jag stod mig till lunchen utan att äta något extra. Jag ville göra en smoothie på spenat och fick tips om denna av Mitt liv som fru L.
 
Smoothie kan man ju stoppa ner vad man vill i och denna gång var det grönsaker och frukt som var huvudingredienserna. Observera att denna smoothie har en hög kolhydratprocent och låg fettprocent. Fast jag lade i lite kokosfett för att höja det. Men som ni förstår är det inget för en som äter strikt LCHF, men det behöver jag väl inte påpeka. ;-) Men helt glutenfri och mejerifri frukost vilket jag tyckte var skönt då.
 
Grön smoothie med banan, äpple och päron 
  • 1 påse babyspenat, 65 g
  • 1 liten kravbanan
  • 1 äpple
  • 1 päron
  • 3 dl vatten med citron
  • 1 msk kokosfett
Mixa alla ingredienser. Häll upp i glas. Det blir ca 5 dl så det räckte till två glas för mig
 
Härligt grön! Och bra med vitaminer i!
 
Min 4-åriga dotter fick också en frukostsmoothie, som hon tycker är fantastiskt god! (det gör jag också ;-))
 
Barnsmoothie
  • 2 dl filmjölk
  • 1 kravbanan
  • 0,5 äpple
  • 1 dl frysta hallon
Söt god, rosa smoothie!
Postat av: Nina

LCHF med frukt? Skämtar du? Ska du inte lägga till lite pasta och en kanelbulle också?

2013-09-14 @ 09:41:32
Postat av: Mia

Så de som dricker kaffe med mjölk eller socker får inte säga att de dricker kaffe då för att det inte längre är endast kaffe... Hmmm...

Smoothien såg i alla fall jättegod ut. Får testa nån gång när jag vill synda med lite frukt. :)

Svar: Du är alltid klok ;-)
Angelica

2013-09-14 @ 11:47:02
Postat av: Lana

Tar allt utom banan! :) Får lätt ont i magen av den!
Gott med smoothie!
Ha en fin lördag!
Kram kram
//Lana

Svar: Nä, usch, ont i magen är inte roligt! Detsamma! Trevlig helg!!
Angelica

2013-09-14 @ 11:51:48
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: