Hemgjord nutella

Publicerat 2014-02-08 20:09:00 | i kategori Alla recept, Godsaker, Övrigt,

Har ni gjort egen nutella någon gång? Det är inte så svårt. Den här gången utgick jag från Marjas recept, men gjorde lite annorlunda. Hennes kanske är bättre, du hittar det om du trycker på länken här, Baka sockerfritt. Anledningen till att jag gjorde detta i förrgår, är att jag varit så sugen på en massa gott, och för att inte ge vika och köpa "vanlig" nutella gjorde jag en egen! Den här använde jag sedan till en kladdkaka som ni ska få recept på senare!
 
 
 
Så här gjorde jag den här gången:
 
Nutella
  • 200 g hasselnötter med skal
  • 3 msk ICA sötströ
  • 2-2,5 msk kakao
  • 0,5-1 tsk vaniljpulver
  • ca 4 msk kokosfett
Mixa nötterna i matberedare eller mixerstav. Det tar ett tag. Blanda ner resten av ingredienserna. Smaka av under tiden, så du får den smak och den konsistens du vill ha. Och om du inte blandar ner nåt, utan nöjer dig med att bara mixa nötterna blir det så klart nötsmör! :-)
 
(den blir troligen rinnigare om du väljer hasselnötter utan skal och kan då ta mindre kokosfett.)
 
 
Postat av: Fanny Staaf

Nej vad gott det ser ut!

Svar: Ja men det är det!! Smakar naturligtvis inte som köpt nutella, men mycket renare och godare på sitt sätt. :-)
Angelica

2014-02-08 @ 21:30:49
URL: http://fannystaaf.se
Postat av: Sara

Tack för receptet! Gjorde det igår :) idag ska jag testa nutella kladdkakan din :)

2014-03-08 @ 08:29:46
Postat av: Karolina

Ser fanatiskt gott ut! Testade att göra nutella men den smakade mest hasselnötter, gott men man vill ju åt chokladsmasket också. Hur är denna variant i smakbalansen mellan nötter och kakao?

Svar: Vet du, jag kommer faktiskt inte ihåg. Det beror nog på hur fördelningen är, och hur man sötar den.
Angelica

2015-01-27 @ 09:50:08
URL: http://karolinakowalska.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: