Zucchinicupcakes

Publicerat 2012-12-05 17:09:00 | i kategori Alla recept, Godsaker,

Inspirerad av hasselnötskakorna och tårtan har det också bakats muffins här hemma. Eller cupcakes heter det väl när det är gegga uppepå. Inte kunde jag bestämma mig för stevia strö eller honung som sötning så det blev lite av varje. Jag kände mig sugen på en variant med zucchini när jag gjorde dessa:
 
 
Zucchinicupcakes 5 st
 
muffinsmet:
  • 1 ägg
  • 1 tsk stevia strö
  • 50 g smält smör
  • 2 tsk grädde
  • 1 dl mandelmjöl
  • 0,5 dl hasselnötsmjöl
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 60 g zucchini
  • 0,75 tsk kanel
  • 0,75 tsk kardemumma
  • 1 tsk honung
 
Vispa ägg och sötning fluffigt. Blanda ner smör och grädde. Blanda ner mandelmjöl, hasselnötsmjöl, vaniljpulver och bakpulver. Riv zucchinin och blanda ner. Tillsätt kanel, kardemumma och honung. Grädda i 175 grader tills de ser färdiga ut, ca 20-25 min. Låt svalna.
 
frosting:
  • 75 g smör
  • 75 g philadelphiaost
  • 1,5 tsk stevia strö
  • 0,5 tsk honung
  • 1 liten citron
Smöret och philadelphiaosten ska vara rumstempererat. Vispa ihop dem med stevia strö och honung. Riv skalet på citronen och blanda ner. Pressa i citronsaften.
Jag tyckte det blev lite väl surt med all citron, så det kan nog passa bättre med en halv citron.
 
Postat av: leila

Det där låter jättemumsigt ju :)

Svar: Ja rätt gott i alla fall :-)
Angelica

2012-12-05 @ 18:36:58
URL: http://ladyley.se
Postat av: Lana

Mmm...så gott! Nu måste jag också försöka tid att baka! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Svar: Du får väl passa på att baka nu när du bara kan använda ugnen, och äta bakverk i stället ;-)
Angelica

2012-12-05 @ 20:26:32
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Fröken Nilsson

hjälp va gott det ser ut!!
jag gjorde ju en zuccinikaka i somras och den va god så dessa är säkert det oxå ;)

Svar: Det mesta som är bakat är gott ;-)
Angelica

2012-12-06 @ 07:43:07
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mums... det låter jättegott!

2012-12-06 @ 09:13:34
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Emma

Hur mycket är 60g zucchini? Hittade inte vågen, nu smakar muffinsen grönsak :/

Svar: Det var ett tag sen jag gjorde dom, så jag kommer inte ihåg, men kanske runt 5-6 cm? Du kanske behöver mer sötning om de smakar grönsak? Jag är ganska avsötad och använder inte så mycket sötning i mina bakverk.
Angelica

2012-12-09 @ 19:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: