Kycklingsoppa med kokosgrädde och curry

Publicerat 2012-10-29 19:44:00 | i kategori Alla recept, Kyckling, Mat, Mejerifritt,

Idag var det idétorka när det gällde middag. Vankade av och an på ICA efter jobbet. Det enda jag visste var att jag var sugen på soppa. Jag köpte en grillad kyckling för att göra det enkelt, och sen tog jag bara av ingredienser jag hade hemma och fick till en riktigt god soppa enligt mig själv. Krämig och lagom stark. Maken tyckte den var helt okej, inte jättegod, och barnen gnällde, de gillar inte soppa... Men jag var ju nöjd i alla fall! ;-)
 
Kycklingsoppa med kokosgrädde och curry 3-4 port
  • smör eller olja till stekning
  • 1 gul lök
  • 15 cm purjolök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 0,5 dl vatten
  • 500 ml kokosgrädde (2 förp)
  • 1 tärning ekologisk kycklingbuljong
  • salt, peppar
  • 0,5 tsk curry
  • 200 g champinjoner, skivade
  • 1 röd paprika
  • 1 grillad kyckling
Så här gjorde jag: Stek löken i smör eller olja. Häll i vatten och kokosgrädde. Koka några minuter. Mixa med mixerstav om du vill få bort stora lökbitar. Lägg i buljongtärning och kryddor. Lägg i champinjonerna och paprikan och låt koka ca 5 minuter igen. Lägg i kycklingen i bitar och koka upp.
Detta serverade jag med brödet jag bakade i lördags, Mandel- och valnötsbrödet, supergott var det tillsammans!!
 
Postat av: Catharina

Den där soppan skulle jag allt velat smaka! Ser jättesmarrig ut, ska prova detta!

Kram C

Svar: Ja, gör gärna det :-)Kram
Angelica

2012-10-29 @ 22:05:15
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Lana

Mums, mums, vad gott! Det receptet är sparat nu! Ska laga denna soppa nångång framöver! :)
ha en fin dag!
Kram
//Lana

Svar: Detsamma Lana! :-)
Angelica

2012-10-30 @ 06:28:20
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Mmm, perfekt årstid för soppa av alla de slag!! :)
Vad fint du gjort med bloggen för övrigt! :)
Kanske aningens, aningens ljus text för att vara helt skönt att läsa (om jag får vara sådär jobbigt petig...), men GRYMT snyggt!

Ha en underbar tisdagskväll!
Kram
Sonja

Svar: Tack Sonja för kommentaren, du FÅR vara petig! :-)Jag gillar bloggens utseende, men håller med om att texten är aningens ljus. Men det är så svårt att ändra i en befintlig mall.... men jag håller på och jobbar med den hela tiden, liiite åt gången... Ska ju hinna skriva inlägg också :-)
Angelica

2012-10-30 @ 14:53:18
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Fröken Nilsson

Underbart gott m soppa nu när kylan har börjat.....

Svar: Åh ja! Har förr inte varit förtjust i soppa, men nu blir det bara godare och godare tycker jag :-)
Angelica

2012-10-30 @ 20:43:50
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: