Zucchini- och auberginegratäng

Publicerat 2013-01-01 21:21:49 | i kategori Alla recept, Högtider, Mat, Tillbehör,

Jag har hittat en jättegod gratäng på MatGikens blogg. Den hade vi som tillbehör till huvudrätten på nyårsafton. Jag har gjort den en gång förut, och hittills har alla gillat den, även de som är mer skeptisk. ;-)
Gratängen serverades till tjälknöl, och så hade vi även hemgjord bearnaisesås till. 
Zucchini- och auberginegratäng 6-8 port
  • 2 aubergine
  • 2 zucchini
  • olivolja
  • 2 gula lökar
  • 4 vitlöksklyftor
  • 400 g philadelphiaost
  • 2 dl grädde
  • 2+2 dl riven ost (eller mer)
  • oregano
  • salt och peppar
Skär aubergine och zucchini i skivor och fördela på bakplåtsklädda ugnsplåtar. Häll/pensla över olivolja och salta  och peppra lätt. Sätt in i ugnen 25 min i 200 grader medans du gör resten.
Skala löken och vitlöksklyftorna. Skär löken i skivor och hacka vitlöken. Stek i smör på låg värme, ca 10 min, tills löken blir lite genomskinlig.
Blanda philadelphia, grädde och hälften av osten. Salta och peppra lite.
Smörj en eldfast form med smör. Varva aubergine, zucchini, lök och oströra. Avsluta med oströra. Strö sedan över resten av den rivna osten.
Strö över lite torkad oregano och gratinera i ugnen ca 30-40 minuter.
 
 
Postat av: Catharina

Detta ska verkligen provas, då jag älskar zuccini! Det måste väl gå bra att bara köra på zuccini och utesluta auberginen?!

Kram C

Svar: Det går säkert lika bra! Har funderat på det själv, gillar zucchini mer än aubergine :-)
Angelica

2013-01-03 @ 20:36:30
URL: http://lycka33.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: