Hemmagjort nötsmör

Publicerat 2013-05-30 11:30:00 | i kategori Alla recept, Godsaker, Mejerifritt, Övrigt,

Jag älskar ju som ni säkert märkt nötsmör i olika former. Jag köper Kung Markattas mandelsmör, hasselnötssmör och cashewnötssmör. Jag tycker alla är goda, och är sugen på dom olika gånger. Jag har tänkt göra egen, men både min mixerstav och min matberedare har blivit slöa tycker jag så jag har inte testat. Men så kom jag ju på att jag hade en tillsats till mixerstaven som jag kunde använda. Och jag fick till det! :-)
 
Jag kunde inte välja, så jag blandade både mandlar, hasselnötter och cashewnötter. :-) Nötterna kan vara skållade eller ha skalet kvar. Man kan gärna rosta dem i ugnen eller i stekpannan. Sen kör man dem i mixern. LÄNGE! Jag fick stanna några gånger för det blev väldigt varmt och rykte lite. Man kan köra slut på en mixerstav så var försiktig. Ta också och peta ner nötmjölet från sidorna ibland.
 
Man får mixa ända tills det blir ett slätt och följsamt smör. Håll på tillräckligt länge, det lönar sig!! :-)
 
Postat av: Maria

Inget blött alls ska blandas ner?
Utan det blir smör bara man kör torra nötter tillräckligt länge??
Hur länge är länge cirka?

Svar: Nä, inget blött. Man kan ta lite flingsalt i har jag sett på vissa ställen. Tror att jag sett någon som haft lite kokosfett också. Men det är fettet i nötterna som tränger ut. Jag hade inget blött alls i, och du ser ju konsistensen. :-) Länge... jag tror att jag mixade 10-15 minuter. Beror väl på effekten på det du använder att mixa med.
Angelica

2013-05-30 @ 16:18:31
Postat av: Louie

Hur mycket nötter ska man ha för att det ska bli något överhuvudtaget?
Mvh, Louie

2013-12-03 @ 13:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: