Fröknäckefrukost med kesogrädde

Publicerat 2013-09-14 12:06:59 | i kategori Alla recept, Bröd, Frukost, Mat, Mejerifritt,

Vaknade alldeles för tidigt idag och kunde inte somna om. Började fundera på vad jag skulle äta för frukost. Jag gillar mackor och under veckan som gått har det blivit bröd i form av flatbröd, finn crisp och någon wasa husman. Eftersom jag letar mig tillbaka till goda vanor, så passade jag på att ta tiden jag hade till att baka nytt bröd, ett fröknäcke som jag hittade hos Suzette Nilsson. Gott bröd, som jag idag kombinerade med kesogrädde (125 g keso med 1 msk grädde) med hallon. Mumsigt värre!! :-) 
 
 
 
Fröknäcke med ägg 12 st
  • 2 dl pumpakärnor
  • 2 dl solroskärnor
  • 2 dl sesamfrön
  • 2 dl linfrön
  • 3 ägg
  • 1 msk rapsolja
Blanda ägg och olja. Blanda sen ner fröerna. Pensla bakplåtspapper med olja. Bred ut smeten. Grädda i 160 grader i 30 min. Jag hade det i ugnen i närmare 40 minuter.
 
(Brödet är mejerifritt, inte frukosten)
 
Jag lade in ingredienserna i shape up-appen och kom fram till att en skiva är ca 206 kcal, 11 g protein, 3 g kolhydrater, 19 g fett. Energiprocent: 19% protein, 6 % kolhydrater, 76 % fett.
 
Sen roade jag mig med att lägga in hela frukosten. Och totalt blir denna frukost ca 408 kcal. Detta skriver jag för att även om man har ett kaloritänk med sin kost så behöver man inte vara rädd för fullfeta produkter! Den här frukosten kan passa alla tycker jag! Och ser det inte ganska gott ut? Oavsett om man är LCHF:are eller inte?
Postat av: Susanne

Mmmm ser väldigt gott ut!! Tack för delat recept, måste prova nångång.

Svar: Varsågod! Sånt här är alltid gott! :-)
Angelica

2013-11-04 @ 06:46:23
URL: http://mslyckad.blogg.se
Postat av: Susanne

ska verkligen prova, ska bara köpa hem sesamfrön först, resten av ingredienserna har jag hemma... jag bakade ett lchf bröd för ett par veckor sen, men efter att min man kommenterade att det ser ut som kött och smakar typ som köttfärs så känns inte det så aptitligt :D

Svar: Va?? Ja, det lät ju inte sådär jättegott... ;-) Fröknäcken brukar gå hem hos de flesta, finns jättemånga olika recept! :-)
Angelica

2013-11-05 @ 09:22:33
URL: http://mslyckad.blogg.se
Postat av: Susanne

haha nej verkligen inte ;)
Jag har inte provat fröknäckena än men det "står på min lista" :) nästa vecka får det bli av ;)

2013-11-12 @ 14:33:46
URL: http://mslyckad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: