Projekt: Ketos

Publicerat 2013-02-11 20:54:00 | i kategori Fakta, Jag och LCHF, Projekt ketos, Tips, Viktminskning,

Idag har jag påbörjat ett nytt projekt: Att hamna i KETOS! Under min tid med LCHF har jag många gånger undrat om jag någonsin kommer i ketos. Nu kommer jag att veta för nu har jag köpt KETOSTIX! Jag testade imorse och naturligtvis var jag inte i ketos, inte det minsta. Det har varit lite för mycket av det goda på slutet... Men nu ska jag hårdköra ett tag och se vad som händer. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för mig, och OM jag nånsin når ketos. Men det är väl självklart att jag gör det, eller?! :-)
 
Och vad är då ketos?? Här kommer två utdrag från Kostdoktorn:

"Ketos är ett tillstånd som innebär att kroppen har extremt hög fettförbränning. Även hjärnan drivs då på fett, via ketonkroppar. Dessa är energimolekyler i blodet (liksom blodsocker) som tillverkas av fett i levern och blir bränsle för hjärnan.

 

För att få igång ketonproduktionen behöver mängden av hormonet insulin i blodet vara låg. Ju lägre insulin, desto högre ketonproduktion. Och när man har en välkontrollerad rejäl mängd ketoner i blodet så är det ett bevis på att insulinet är mycket lågt – och att du får maximal effekt av din lågkolhydratkost. Det kallas optimal ketos."

 

"Ketos är ett naturligt tillstånd där kroppen till allra största delen går på fettförbränning.Hemligheten är att äta mycket lite kolhydrater och måttligt med protein. Samt att äta sig lagom mätt på fett.

 

Okunniga förväxlar naturlig ketos med det sjukliga tillståndet ketoacidos som har helt andra orsaker (vanligen typ 1 diabetes och extrem insulinbrist). Vid detta farliga tillstånd har man runt tio gånger högre koncentration av ketoner samt skyhögt blodsocker.

 

Naturlig ketos är däremot ofarligt och innebär stabilt välkontrollerat blodsocker och välkontrollerade blodketoner."

 

Bild på Ketostix som finns att köpa på apoteket
Postat av: Evelina

Prova på eftermiddagen istället för direkt på morgonen. Ketosen påverkas av maten och träningen så det kan ge felaktiga utslag på morgonen :) som jag har förstått det iaf :)

Svar: Fast det borde ju inte spela någon roll, man ska ju inte behöva äta enligt PF för att komma i ketos... Men jag ser fortfarande ingen ändring... :-/
Angelica

2013-02-12 @ 22:43:33
URL: http://finaevelinasliv.blogg.se
Postat av: Evelina

Nej nej, jag menade inte att det påverkas av pf, men det påverkas av Vad man äter och hur hårt man tränar. Hård träning+minimalt med kolhydrater = starkare ketos. Dvs att när man har varit vilade och utan mat (under natten) så producerar inte kroppen lika mycket ketoner som när man är aktiv. Förstår du hur jag menar nu? :) Därför kan man vara i starkare ketos på eftermiddagen än direkt när man stiger upp på morgonen :)

Svar: Ah, okej! Jag förstår! :- ) Tänkte att den borde vara stark på morgonen då man inte ätit något på länge :-)
Angelica

2013-02-15 @ 19:00:08
URL: http://finaevelinasliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: