LCHF för alla?

Publicerat 2013-09-21 11:36:55 | i kategori Blandat, Fakta, Personliga tankar, Tips, Viktminskning,

Jag tycker att jag har en ganska stor blandning av recept på den här bloggen. Jag tycker att det finns något att hitta för alla. Det finns både "vanlig" LCHF, strikt, mejerifritt, paleo, fruktrecept, liberala recept. Jag tycker att LCHF passar alla, i någon form. Men samma variant passar inte alla. Det jag tycker är bäst och som gör att jag fortsätter med det är att det i första hand förespråkar naturlig mat, bra råvaror, att man ska undvika gluten och framför allt socker som inte är bra för någon av oss. 
 
Ibland tänker jag att jag ska sluta använda ordet, eller termen eller begreppet, LCHF. Ibland känns det som ett skällsord. Från de som tror att man fullkomligt vräker i sig fett och att man kommer dö i hjärtinfarkt. Eller de som är så strikta och inte tål att någon kan äta frukt och rotsaker och fortfarande kalla det LCHF. Det gör mig mer och mer obenägen att använda LCHF om min kost. Inte för vad min kost innehåller utan för de reaktioner det väcker. Jag gillar inte de påhopp som görs till höger och vänster.
 
Min åsikt är att LCHF passar alla! Oavsett om du är helt frisk, om du tränar mycket eller är stillasittande. Om du är sjuk. Om du har någon form av diabetes. Om du är vuxen eller barn. Om du är normalviktig, underviktig eller överviktig. Det gäller bara att du hittar den nivå som passar dig, hur strikt du vill vara! Vad är du ute efter? Vill du gå ner i vikt? Ät strikt. Tränar du mycket? Då kan du äta liberalare.
 
Det här är vad jag brukar säga till de som vill äta en bra kost:
  • Undvik socker, bröd och pasta i första hand
  • Undvik lightprodukter som innehåller tillsatser (läs innehållsförteckningen)
  • Använd fullfeta produkter (blanda ut den med vatten om du tycker det blir för mycket fett)
  • Använd bra, rena råvaror (så långt det är möjligt och ekonomin tillåter)
  • Ät grönsaker! De är nyttiga, och innehåller bra kolhydrater, vitaminer och mineraler
  • Ät frukt så länge du känner att du mår bra av det och att du får de resultat du vill ha
Jag tycker personligen att det här är bra råd. Som kan gälla vem som helst! Spela roll om du vill benämna det med vissa bokstäver, eller som diet eller livsstil. Jag tycker det är råd för en hälsosam livsstil som fortsätter gälla efter att man nått sitt mål! 
Postat av: Malin

Ja, jag håller med, sunda råd. Men att inte kalla dig strikt vore konstigt. Ena veckan är det bak med sötningsmedel, nästa vecka är det inga mejeriprodukter, veckan efter så är det PF, you name it! Jag har svårt att hitta inspiration och en röd tråd?

Svar: Jag testar på lite olika för att se vad jag gillar. Jag tycker olika saker passar för mig i olika skeenden i livet. Jag försöker alltid hålla mig till vad jag tycker är bra mat. Sen har det varit olika hur strikt det varit. Hoppas att du åtminstone har hittat någon inspiration här?
Angelica

2013-09-21 @ 16:30:39
Postat av: Catharina

Jättebra skrivet! Jag tycker din blogg är en bra blandning av det mesta, det är därför jag läser den!
Den "röda tråden" är väl att det är en mat/bak blogg med fokus på naturlig mat. Jag får massa inspiration inne hos dig!
Å du vet vad jag sagt, bry dig inte om påhoppen du får!

Ta hand om dig!
Kram C <3<3<3

Svar: Tack för det snälla du :-)
Angelica

2013-09-22 @ 00:21:30
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Erikas LCHF till vardag och fest

Håller med dig! LCHF finns i så många varianter och man kan alltid hitta en variant som passar.

2013-09-22 @ 14:05:17
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Charlotta Sofia

Otroligt bra inlägg. Jag har känt lite samma för LCHF. Jag är dessutom vegetarian och kan nästan känna mej lite skälld och påhoppad på av lchf-världen. Får höra saker som att jag aaaaldrig kommer att kunna äta optimalt bra eftersom jag inte äter frukt.

Såg en sån typisk sak på ett lchf-forum för ett tag sedan: En tjej frågade hur mycket fröknäcke det eg. var ok att äta? Hon fick ganska omgående svaret: Inget alls! (Eftersom frön inte är artegen föda).
Alla pekpinnar kan göra mej så trött.

Jag har också nyligen lagt till frukt i min kost och tycker faktiskt att jag mår mycket bättre. Har verkligen haft ett sug och saknat det. Också big no, no enligt vissa.

Svar: Nä, pekpinnar gillas inte!! Däremot information när man undrar. Och så måste man ju få prova sig fram för att hitta det som funkar för en själv! Kram
Angelica

2013-09-28 @ 13:08:43
URL: http://charlottasofiaspringer.wordpress.com
Postat av: Charlotta Sofia

*Eh, har rydligen frukt på hjärnan... "Inte äter kött" skulle det vara på andra raden.:-)

2013-09-28 @ 13:10:25
URL: http://charlottasofiaspringer.wordpress.com
Postat av: Lillis

"Lättläst"...känns lite "jag"...får liksom inte bli fanatiskt...då kommer prestationsångesten...
Varit en "sockermissbrukare" av rang...gömt godis...ätit dygnet runt...inte klarat att ha hemma över huvudtaget..kastat...köpt nytt...vräääkt i mej...ja you nam it...
Faktum är att jag nu "kört lchf" ca en månad...dock med vissa undantag...å hjärnan börjar få ro vilket är min största vinst...sen ska ju "domdär 10-15kg" väck också...å de kommer det känner jag...
Tack för en jättebra blogg....

Svar: Tack Lillis, vad roligt att du tycker om bloggen. Så skönt när man känner att hjärnan och kroppen börjar få ro, vet precis vad du menar... <3
Angelica

2014-02-10 @ 09:36:18
URL: http://lillisvera.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: